– Det hänger ihop med mobiltelefonernas intåg och den boom som kom, så automaterna har inte varit lönsamma på 2000-talet i alla fall. Men vi har utvecklat dem på senare år, till exempel med försök med trådlösa wifi-zoner runt om. Så det har varit en varsam avveckling, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.
700 återstår
Telefonkiosker och automater har funnits sedan 1901 i Sverige och hade sina glansdagar i början av 80-talet, då det fanns 44 000 i landet. Nu finns cirka 700 kvar, de flesta i större städer, och de närmaste månaderna ska alla monteras ner. Enligt Hans G Larsson på Telia är det bland annat utländska turister som i vissa fall använder automaterna, men det är få platser där automaterna fortfarande fyller en viktig samhällsfunktion.
– Det kan vara sjukhus och institutioner som fängelser eller psykiatriska kliniker där man inte får ha mobiler. Men institutionerna har fått gott om tid att ställa om och sjukhusen har ofta egna lösningar numera, säger han.
Bara en procent använder automaterna
2013 ringdes i snitt endast 20 samtal per månad från var och en av landets automater. Och i en Sifo-undersökning uppgav bara en procent av de tillfrågade att de använt en automat det senaste året. När SVT Nyheter frågar ett antal personer i centrala Stockholm kan ingen av dem minnas att de ringt från en telefonautomat de senaste tio åren. Och det är kanske inte så konstigt i ett land där det finns fler mobiltelefoner än invånare. Då samhället framöver inte kommer att tillhandahålla telefoner får människor lösa sina egna samtal.
– Det finns en liten andel kunder som väljer att inte ha mobiler, men det finns möjligheter att ringa i samhället. Man får försöka låna i så fall och betala i en tobaksaffär eller liknande, säger Hans G Larsson.
Han tillägger att de vackra gamla gröna kioskerna som finns på några platser i Stockholm kommer att få stå kvar, men utan telefon i.