Demenssjuka Eivor, 81, blev ”företag”

Uppdaterad
Publicerad

Bland de som drabbats av bolaget Telephons marknadsföring finns 81-åriga, Alzheimersjuka Eivor Schütz. – Det är helt galet att se henne som företagare, säger sonen Ingemar till SVT.

Det är inte lätt att bli gammal när minnet sviker. Och för Eivor Schütz har det blivit särskilt svårt att hålla reda på saker och ting sedan hon fick demenssjukdomen Alzheimer. Därför sköter Eivors son Ingemar numera hennes ekonomi, men en dag när han gick igenom Eivors räkningar gjorde han en oväntad upptäckt.

– I augusti kom det ett brev där det stod att hon hade bytt telefonabonnemang. Hon hade bytt från Telia till ett bolag som heter Telephon Sverige AB. Och då pratade jag med mamma och frågade ”vad är det här för något?” Men det visste hon inte.

SVT granskar försäljningsmetoder

Telephon hävdar att avtalet inte går att ångra eftersom Eivor köpt abonnemanget som företagare, vilka till skillnad från privata konsumenter saknar ångerrätt. Istället erbjuds Eivor att köpa sig ur avtalet genom att betala den fasta månadsavgiften för abonnemangets bindningstid på tre år, drygt 10 000 kronor.

Skulle du vilja byta telefonabonnemang?

– Nej, det finns ingen anledning, säger Eivor.

– De anser att Eivor är företagare, vilket jag anser är helt galet, säger Ingemar Schütz.

– Hon är visserligen delägare i en skogsfastighet och därför momsredovisningsskyldig, men hon har ingen F-skattesedel och telefonen har överhuvudtaget aldrig använts i ett företag. Det är inga företagskontakter hon använder, och hon klarar inte av att utföra någonting som en företagare klarar.

Det är en släktgård i Östergötland med några hektar skogsmark som gör att Telephon kan kräva Eivor på över 10 000 kronor för en tjänst hon inte vill ha. Som skogsägare är hon momsskyldig och därför tekniskt sett företagare.

Ser du dig själv som en företagare?

– Nej å nej, jag är ju gammal pensionär nu och har varit i många år. Så jag vill inte ha någonting med sånt där att göra nu för nu är jag pensionär och jag vill vara det och ha det bra.

För att ett avtal som tecknas över telefon ska gälla räcker det idag med en ljudinspelning. Men kritik har riktats mot att avtalen inte erbjuder tillräckligt skydd till svaga och säljovana grupper.

Kommer du ihåg någonting av samtalet när du ingick avtalet med Telephon?

– Nej... Jag vet bara att de höll på och bråkade, säger Eivor Schütz till SVT.

SVT:s rapportering om Telephon fortsätter under dagen och kvällen, i tv och här på webben. SVT startar nu också en stor granskning av försäljarbranschen. Hjälp oss att kartlägga säljarnas metoder här.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet