KG Wästerlund erbjuds uppgörelse, men fortsätter strida mot Svea telekom. Foto: SVT

Svea Telecom försöker backa

Uppdaterad
Publicerad

Efter Mittnytt kontaktat Svea Telecom, ringde bolaget genast KG Wästerlund och erbjöd honom 11 400 rabatt på fakturan.

Sedan Mittnytt publicerade inslaget, på onsdagsmorgonen, om KG Wästerlund i Lunde som ansåg sig lurad av telekombolaget Svea Telecom har han erbjudits en uppgörelse.

Det var efter Mittnytt ringt upp bolaget för en kommentar som KG Wästerlund kontaktades.

SVT granskar försäljningsmetoder

– Jag blev uppringd för en timme sen och då ville dom dra av 11 400 från fakturan, berättar han.

Det skulle innebära att kravet minskades från 15 190 kronor till knappt 4000 (Wästerlund har fått en betalningspåminnelse från Svea Telecom och skulden har nu stigit till 15190 kronor).

Peter Lindvall kundtjänstchef vid Svea Telecom menar att tvisten med KG Wästerlund är löst. Wästerlund är av annan åsikt.

– Jag kommer att fortsätta bestrida fakturan, säger han.

Liten kundtjänst

Så här svarar Svea Telekom på hur det kom sig att KG Wästerlund fick en telefonräkning på över 15 000 kronor.

– Det berodde på att kunden ringt betalsamtal och det företaget vidarefakturerade det till oss. Det var betalsamtalsföretaget som gjort fel. Det håller vi på att lösa med dem nu, förklarar Peter Lindvall, Svea Telecom.

Anledningen till att cirka 100 av Svea Telecoms kunder har klagat hos Konsumentverket beror enligt honom på att företaget till en början hade för liten kundtjänst, den klarade inte av att ta emot alla samtal. Det problemet ska, enligt Lindvall, vara löst idag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet