Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening, har sett många kollegor fara illa oavsett vilket flygbolag de varit anställda på.
– Många vågar inte berätta att de mår dåligt i rädsla för att bli av med jobbet, säger Martin Lindgren.
Stort mörkertal
Karolinska Institutet har gjort en studie om piloters arbetsklimat. Nästan 1 300 piloter ingick i studien, och 250 av dem ansågs arbeta under villkor som i studien kallas för ”högrisk”. Av dem tros nästan sju procent lida av depression.
Men Martin Lindgren tror att det handlar om många fler. Psykisk ohälsa håller man tyst om menar han.
– Istället för att få hjälp blir de som lider av psykisk ohälsa av med sina tillstånd att flyga och får därmed sparken.
Arbetsgivarna förvånade
Över 95 procent av piloterna i studien uppgav att de inte sker regelbundna kontroller av deras psykiska hälsa. Något som förvånar arbetsgivarsidan.
– Vi har väldigt strikta regler för hur piloters hälsa ska kontrolleras. Det handlar ju om flygsäkerhet. Flygbolagen följer reglerna. Och vi har inte fått nån indikation från myndigheterna om att bolagen missköter sig, säger vd Mattias Dahl på Transportföretagen.
Depressioner påverkar flygsäkerheten
Martin Lindgren tror att flygsäkerheten påverkas negativt om piloten bakom spakarna lider av depression. Och han anser att rapporten visar att det är dålig arbetsmiljö och de allt sämre arbetsvillkoren som ligger bakom depressionerna.
– Flygmyndigheterna i Europa behöver samarbeta bättre kring arbetsvillkor. Och det behövs fler kontroller så att den här typen av osund konkurrens med personalens villkor försvinner från branschen, säger Martin Lindgren.