Nästan 3 000 piloter från olika flygbolag inbjöds att svara på frågor om sin arbetsmiljö. Knappt hälften svarade, 46 procent. Forskarteamet delade in dem i tre grupper utifrån hur de svarat på ett antal kontrollfrågor.
Låg-, mellan- och högriskklimatkluster kallar forskarna indelningen.
I högriskgruppen tros nästan sju procent lida av depression.
– Det är förvånande att en så pass stor andel av piloterna lider av depression med tanke på att de är testade och har genomgått medicinska undersökningar, säger Marika Melin projektledare för studien.
– Piloterna ligger på samma nivå som den övriga befolkningen, säger Marika Melin projektledare för studien.
Sänkt säkerhet
Över 95 procent av piloterna uppger att det inte görs några regelbundna kontroller av deras psykiska hälsa.
I högriskgruppen känner nästan en fjärdedel, 22,9 procent, av piloterna viss eller stark olust på väg till jobbet. Och i samma grupp känner sig nästan 80 procent ofta eller alltid trötta när de arbetar. Och 8 procent i högriskgruppen dricker alkohol för att kunna somna vid övernattningar.
– Arbetsvillkoren är hårdare än någonsin för piloterna. Som blir alltmer stressade, pressade och till och med lider av depressioner. Och mår man dåligt gör man fler fel och det påverkar naturligtvis flygsäkerheten negativt, säger Marika Melin.