1. Arbetsgivaren vill införa månadslön istället för dagens poängsystem
Konflikten handlar i första hand om hur lönerna ska sättas efter den 1 oktober.
Reno Norden vill införa månadslön i stället för det poängsystem som sophämtarna får lön utifrån i dag. I dag bygger lönen på poäng som baseras på antalet hämtade säckar eller kärl, plus antalet steg, trappor och andra belastningar.
Dessutom gäller beting – det vill säga att sophämtarna kan gå hem när jobbet är klart. Sophämtarna i Stockholm menar själva att det här innebär att de får väldigt korta arbetsdagar på sommaren när det är lugnt i trafiken och lätt att ta sig fram – men väldigt långa arbetsdagar på vintern då soprummen är mer svåråtkomliga.
2. Arbetsgivaren vill sänka lönerna eller höja arbetstiden
Först ville arbetsgivaren sänka månadslönen till cirka 30 500 kronor i månaden. Sedan gav man ett bud på att sophämtarna skulle få behålla sin nuvarande snittlön på 35 000 kronor – men då var motkravet att de ska jobba 34,5 timmar i veckan istället för 29,5 timmar per vecka, som Reno Norden menar att sophämtarna jobbar i dag. Sophämtarna kontrade med att de ville ha 40 000 kronor i månaden.
3. Arbetsgivaren vill märka upp nycklarna
Varje bilförare har en nyckelknippa på omkring tio kilo som man låser upp soprummen med. I dag tar det flera månader för varje sophämtare att lära sig ett slags manuellt system för att klara av sin rutt på ett effektivt sätt. Arbetsgivaren vill registrera nycklarna så att en nybörjare kan låsa upp soprummen utan problem redan första dagen.
Arbetsgivaren menar att sophämtarna sysslar med utpressning. Sophämtarna menar att de lätt blir utbytbara om nycklarna märks upp. Det i samband med lönefrågan har gjort att många sophämtare är rädda för att företaget planerar att anställa billigare arbetskraft.
Sophämtarnas strejk är ”vild” eller olovlig, då fackförbundet, i det här fallet Transport, inte står bakom den.