Socialarbetare: ”Stor spridning på de här ryktena”

Uppdaterad
Publicerad

Socialtjänsten har hamnat i skottgluggen för en omfattande desinformationskampanj som fått stor spridning på arabisktalande konton i sociala medier. Ryktesspridningen bidrar till att föräldrar drar sig för att söka hjälp trots att deras barn skulle behöva det, menar Bettan Byvald, mångårig socialarbetare i Angered i Göteborg.

Kampanjens budskap är att Sverige är en fasciststat där socialtjänsten kidnappar barn till muslimer. Bakom den falska informationen ligger våldsbejakande islamska organisationer, enligt Myndigheten för psykologiskt försvar.

Desinformationskampanjen riskerar att leda till att föräldrar inte vågar söka hjälp, befarar socialtjänsten i Göteborg.

LVU-kampanjen

– Det finns en oro för att de inte känner till hur socialtjänsten arbetar. Man får sin information från grannar, i föreningar och i religiösa sammanhang. Då vågar de här föräldrarna inte be om hjälp och avsäger sig stöd de kan få.

Specifika anklagelser om att socialtjänsten ”kidnappar muslimska barn” är inget de har stött på tidigare, enligt Bettan Byvald.

– Nej det kan jag inte påstå. Det som hänt nu har varit ganska omtumlande. Det har varit så stor spridning på de här ryktena och man visar inte upp hela bilden.

Enligt Bettan Byvald kan desinformationen få stora problem för barn som skulle behöva hjälp.

– Vi har till exempel skolor som har problem med att föräldrar tackade nej till utredningar om inlärningssvårigheter för deras barn. De är rädda för att bli anmälda till socialtjänsten. Det finns också föräldrar som inte vågar sätta gränser för sina barn eftersom barnen hota med att anmäla dem till socialtjänsten.

Den här typen av ryktesspridning har också eskalerat den senaste tiden, enligt Bettan Byvald. Framför allt på sociala medier där rykten kan spridas väldigt snabbt. Socialtjänsten ser också över sina rutiner just nu och man funderar på att försöka vara mer synliga på sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

LVU-kampanjen

Mer i ämnet