I januari berättade New York Times i ett stort reportage om startup-bolagets tjänst, där en användare med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan matcha en bild av ett okänt ansikte mot en databas med miljarder bilder insamlade från nätet.
Ansiktsdatan har bland annat samlats in från sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och Youtube.
Amerikanska Buzzfeed News kunde senare publicera uppgifter om att Clearviews kundlista läckt, vilket gjorde gällande att myndigheter i Sverige och över 26 andra länder utöver USA använt tjänsten.
Men där fanns också andra länder, varav flera auktoritära regimer, vilket bidrog ytterligare till debatten om Clearview AI.
Exklusivt verktyg för rika
Clearview har försvarat sig med att man bara samlat öppna data från nätet, och att man bara låter brottsbekämpande myndigheter använda tjänsten.
Häromdagen publicerade New York Times dock ett nytt reportage där man berättar att tjänsten i en tidigare version använts som ett exklusivt verktyg för rika personer som använde det för att göra egna bakgrundskontroller av nya bekantskaper.