Regeringen väntas mycket snart fatta beslut om nya miljözoner i städer, där de flesta dieselbilar kan förbjudas. Flera städer som Stockholm, Malmö, Göteborg och Umeå har utsläpp av kväveoxider på otillåtet höga nivåer.
Stockholm är redan i startgroparna för miljözoner. Internationellt har Paris, Aten och Madrid beslutat om totalt dieselförbud 2025. Bakgrunden är att dieselbilar när de testas i verklig körning har visat sig ha kväveoxidutsläpp skyhögt över gränsvärdena.
– Man har blivit förd bakom ljuset, och biltillverkarna har en del i det, säger Daniel Eriksson, som köpte dieselbil för ett par år sedan när politikerna sa att det var bra för miljön.
Skatteregler gynnade diesel
I Sverige såldes länge mest bensinbilar, men med klimatdebatten ändrades reglerna. Skattesatser och förmånsvärden anpassades till koldioxidutsläpp, vilket gynnade dieselbilar. Vissa dieslar klassades till och med som miljöbilar. Att dieselmotorer ger mer utsläpp av kväveoxider och partiklar bortsåg man ifrån, och under flera år har dieslarna dominerat nybilsförsäljningen i Sverige.
2015 avslöjades att Volkwagen fuskat med tester. Utsläppen av giftiga kväveoxider var mycket högre i verkligheten än labbtester visade.
Men det har visat sig att andra bilmärken lider av liknande problem. Tyska motorbranschen ADAC:s test förra året visade att även de allra bästa nya dieselbilarna släppte ut 75 procent över gränsvärdet för kväveoxider vid körning i vanlig trafik.
De flesta bilar- däribland Volvo, Ford, och, Renault släppte ut fyra till åtta gånger mer än gränsvärdet. Svenska mätningar från miljöinstitutet IVL har gett liknande resultat.
”Testerna är godtyckliga”
Volvo Cars vill inte kommentera resultaten, pressavdelningen skriver till SVT att testerna är ”godtyckliga”. Renault Sverige skriver bara att ”våra bilar är godkända enligt de tester som finns”. Och så är det. Dagens dieselbilar har klarat gränsvärdena i EU:s officiella laboratorietester. Men mätningar i verklig körning – inte minst i lägre temperaturer – tyder alltså på mångdubbelt högre utsläpp.
Bilbranschens organisation Bil Sweden, menar att dessa höga värden inte går att bortförklara
– Mätningarna verkar seriösa, resultaten kan nog vara sanna för verklig körning. Men EU:s krav har gällt laboratoriemiljö, säger VD:n Bertil Moldén till SVT Nyheter.
”Kommit lätt undan”
Naturskyddsföreningen tycker att miljözoner behövs, kväveoxider ger hälsoproblem i storstäder i dag. Men Karin Lexén tycker fler biltillverkare borde tvingas åtgärda dåligt renade motorer.
– De har kommit för lätt undan. Politikerna borde sätta mer press, bilföretagen har sålt bilar som inte var så rena som man sa.
Enligt Bil Sweden finns bra teknik att rena dieselavgaser från kväveoxider sedan tio år. Men det kostar omkring 25.000 extra per bil. Därför har tekniken inte införts när man inte haft kniven mot strupen.
– Vi gör nog bara det vi måste, säger Bertil Moldén.
Nu har EU lovat nya tester som ska motsvara verklig körning, och flera bilmärken har börjat sätta in bättre rening i sina modeller.
Fakta: Miljözoner
Regeringen har i regeringsförklaringen lovat möjliggöra för kommuner att införa miljözoner från 2020.
Transportstyrelsen har förslagit att detta skall ske med två nya typer av zoner:
- Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
- Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.
Sen tidigare finns Miljözon 1, som innebär förbud för vissa lastbilar och bussar, infört i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.