• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En dieselbil är inget bra miljöval, menar Johanna Grant på Gröna Bilister. Foto: TT arkiv

Därför är dieselbilen inget bra miljöval

Uppdaterad
Publicerad

Från miljöbov till miljöhjälte – och sedan skurk igen. Dieselbilens miljömässiga status har genomgått en dramatisk berg- och dalbana de senaste åren.

I drygt 20 år har organisationen Gröna Bilister korat ”Årets miljöbästa bil”. Vinnarna 2016 är två elbilar: Renault Zoe för privatbilisten och Tesla Model S för företaget. En tillbakablick över de senaste decenniernas titelutmanare blir också en illustration över dieselbilens uppgång och fall ur miljösynpunkt.

Varningsflagg på 90-talet

– Redan 1999  varnade vi för dieselbilar eftersom de orsakade så mycket skadliga utsläpp, berättar Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant.

– Sedan mot slutet av 00-talet, när partikelfiltren gjorde avgasreningen bättre och bilar med låg bränsleförbrukning subventionerades, var dieselbilarna uppe och tävlade om tätplaceringar som miljöbästa bil. Men i dag är de helt borta från listan igen.

Skönmålande labbtest

Det viktigaste skälet till att dieselbilar inte längre platsar som kloka miljöval är att de är betydligt smutsigare i verklig trafik än vad som uppmäts vid labbtester. Något som inte minst den uppmärksammade Volkswagen-skandalen visat, där tillverkaren medvetet programmerat motorerna så att utsläppen minskade när bilen befann sig i laboratoriemiljö.

– Dieselbilar är verkligen inte att rekommendera i tätbebyggd miljö eftersom deras utlsäpp av kväveoxider och partikler är direkt hälsovådliga. Enligt Svenska Miljöinstitutet IVL dör 1.300 svenskar varje år i förtid på grund av kvävoxider, säger Johanna Grant.

Enligt Naturvårdsverkets siffror minskade personbilstrafikens utsläpp av kväveoxider stadigt från 1990. Men 2011 vände kurvan upp igen. Orsaken är att försäljningen av dieseldrivna bilar ökade kraftigt. 2015 var nästan sex av tio sålda bilar en diesel, men i oktober 2016 hade den andelen minskat något till 51,8 procent, visar statistiken från branschorganisationen bil Sweden.

Subventioner

Framför allt är det olika typer av elbilar och laddhybrider som tagit marknadsandelar. Men utvecklingen går långsamt eftersom dessa bilar fortfarande är allt för dyra för de flesta konsumenter. Därför vill Gröna Bilister att endast fossilfria fordon ska få subventioneras i framtiden, säger Johanna Grant.

– Men tyvärr pekar de senaste utredningsförslagen mot att dieselbilar kommer att få ännu mer subventioner. Viktiga beslut ligger också på EU-nivå när det kommer till att ställa krav och få till fler stickprovskontroller av verkliga utsläpp i trafik i stället för att som i dag lita på biltillverkarnas egna uppgifter.

Fakta: Kväveoxider

  • Kväveoxider, NOx, bildas vid förbränning i höga temperatuerer.
  • Förutom att vara skadliga för hälsan och lungorna, inte minst för astmatiker, bidrar kväveoxiderna också till övergödning och försurning av skog, mark och vatten.
  • Bilar som drivs av en dieselmotor orsakar betydligt större NOx-utsläpp än bensinbilar, trots att de har lägre bränsleförbrukning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.