Foto: TT

Digitala staket ska stoppa terrorattacker

Uppdaterad
Publicerad

Efter terrorattacken på Drottninggatan ska nu ny teknik hindra lastbilar från att köra in på gågator.

Den nya tekniken som regeringen vill testa gör att man kan styra lastbilars fart och även stoppa dem helt. Tekniken kallas geofencing – att genom GPS och satelliter se var ett fordon befinner sig.

– Vid sidan av fysiska hinder så innebär geofencing att du sätter som ett digitalt staket runt ett område och när du passerar den gränsen då händer någonting i fordonet som gör att hastigheten begränsas eller till och med stoppar den, säger infrastukturminister Thomas Eneroth.

– Det skulle då innebära man skyddar de gående inom området.

”En säkrare miljö”

I Stockholms innerstad skulle det handla om områden med hög säkerhet som Rosenbad, eller platser ned mycket gångtrafik som Gamla stan eller Drottninggatan. Om en lastbil kör in där sänks farten rejält för att öka säkerheten.

Lastbilar som ska köra in i sådan områden kommer också att behöva ha tillstånd, om en lastbil kör in utan tillstånd kan den stoppas helt med den nya tekniken.

– Det innebär ju att vi kan skapa en säkrare miljö inne i städer och då gäller det att använda alla möjligheter, ny teknik, fysiska hinder och ökad övervakning, säger Thomas Eneroth.

En tankeställare

Att det ställs hårdare krav på säkerhet efter terrordådet den 7 april är något som lastbilschauffören Tomas Galuzzi kan intyga.

– Det var en tankeställare för många som kör tung bil inne i stan. Det var nog väldigt många som lämnade nyckeln i bilen men det är nog ingen som gör det nu. Det finns ju polis ute i dag som känner på dörrar, det är ju böter om du lämnar bilen olåst.

Men kraven på att alltid ha låst bil kan påverka förarens säkerhet.

– Vi ser ju en fara där att ju svårare det blir att komma åt en bil desto mer försöker man sannolikt ta med föraren i attentatet. Det här är ju utmaningen, att säkra föraren och ändå inte låta obehöriga komma åt bilen, säger Ulrik Långberg, branschchef på Sveriges Åkeriföretag.

Positiv till idén

Den statliga myndigheten Trafikanalys har fått i uppdrag att se om geofencing går att genomföra och ska slutredovisa sitt arbete den 15 mars.

– Det återstår en del utvecklingsarbete men ambitionen är att vi ska ha en demo på plats redan innan sommaren, avslutar Eneroth.

Lastbilschauffören Tomas Galuzzi är positiv till geofencing.

– Det är väl en bra idé om det gäller här inne i stan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.