Foto: Reuters

Leksak fängslar unga – men brittiska skolor är skeptiska

Uppdaterad
Publicerad

I marknadsföringen påstås den lilla prylen, som kallas en ”fidget spinner”, motverka stress och hjälpa till vid koncentrationssvårigheter. Men åsikterna är delade kring den nygamla leksaken, vars popularitet enligt The Guardian nu fått ett uppsving bland barn och unga världen över.

Snurran finns i lite olika storlekar och får plats i handflatan. Den lanserades första gången på 90-talet, men har i år på nytt blivit populär – särskilt bland yngre.

Den består av ett kullager i mitten där det sitter blad, liksom på en propeller. Med hjälp av bladen sätter man spinn på snurran, och dess popularitet har utlöst ett så stort intresse att man till och med kan hitta gör-det-själv-guider som visar hur man kan bygga sin egen.

Experter oeniga

De som menar att leksaken kan ha positiv inverkan jämför den med exempelvis en stressboll, och menar att den kan motverka spänning och oro. Men också att individer som lätt blir rastlösa kan koncentrera sig bättre om de får använda den.

Experterna är dock oeniga, och andra menar att det inte finns någon som helst vetenskaplig forskning som visar att den skulle ha positiva effekter.

Förbjuds på skolor

Det är inte bara experter som är skeptiska. The Telegraph rapporterar att flera skolor i Storbritannien valt att förbjuda fidget spinners eftersom lärare menar att den distraherat eleverna under lektionstid.

Men i Sverige verkar dessa leksaker, åtminstone inte ännu, ha orsakat några större bekymmer. Mikael Sörnäs, rektor på Almaskolan i Stockholm, säger att skolan visserligen upplevt vissa störningsmoment på grund av snurrorna – och därför vid några tillfällen samlat in dem innan lektionerna. Men generellt sett menar han att de inte alls är störande.

– Det är inget generellt förbud. Kan man sköta sig och det hjälper i undervisningen så får eleverna använda dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.