– Att det ska behöva ta nio månader, det tycker jag är uruselt. Det är jag besviken över, säger Staffan Brobeck till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Det hela började annandag jul 2017, när golvbrunnarna i familjen Brobecks källare i Visby svämmade över. Gotlands kommun skickade ut en spolbil och konstaterade att stoppet låg ute i gatan, något som kommunen ansvarade för.
– De sa att alla skadeanspråk skulle gå via mitt försäkringsbolag, som i sin tur skulle kontakta kommunen, säger Staffan Brobeck.
Familjen kontaktar bolaget gång på gång
Så familjen kontaktade Ica Försäkring och fick besked att bolagets byggnadstekniker skulle se till att en besiktning och åtgärdsplan för huset gjordes. Men ingenting hände på två veckor och Staffan fick ringa upp igen. Tre dagar senare gjordes en besiktning.
I besiktningsrapporten framkommer att flera källarväggar blivit fukt- och mögelskadade och behöver rivas, och att torkning av källaren bör påbörjas.
– Då tänker man att de kommer väl imorgon eller inom de närmaste veckorna för att åtgärda det. Men sen när veckorna går undrar man vad som blivit fel, säger Staffan Brobeck.
Åtgärden dröjer trots konstaterad fuktskada
Familjen kontaktar Ica Försäkring med jämna mellanrum och bollas mellan olika handläggare. I maj får de äntligen besked att försäkringsbolaget kontaktat ett byggföretag. Det familjen dock inte får veta, är att byggföretaget meddelar försäkringsbolaget att de inte kommer hinna ta sig an saneringen innan semestern.
Först i september bokas äntligen en tid för in, efter att familjen själva återigen kontaktat försäkringsbolaget. Saneringen av källaren är nu inplanerad att starta i slutet av oktober.
”Vårt förtroende för försäkringsbolaget är bortblåst”
När Plus besöker familjen i slutet av september luktar hela källaren starkt av mögel. Tydliga fuktskador syns på golv och väggar och i ett av rummen har svampar börjat växa.
– Vi har alltid haft stort förtroende för Ica, vi handlar där och det är ju ett stort varumärke. Man trodde Ica Försäkring stod för något liknande. Men det förtroendet är helt bortblåst, säger Staffan Brobeck.
Ica: ”Familjen ska få full ersättning”
Caroline Farberger, vd på Ica Försäkring, beklagar det som har hänt och säger att företaget ska se över sina rutiner.
– Vi strävar alltid efter att ge våra kunder så snabb och smidig service som möjligt. I just det här fallet tog det betydligt längre tid än vad det skulle.
– Naturligtvis får familjen full ersättning för det som hänt, inklusive om något skulle blivit värre under den här tiden, säger Caroline Farberger.