– Vi strävar alltid efter att ge våra kunder så snabb och smidig service som möjligt. I just det här fallet tog det betydligt längre tid än vad det skulle, säger Ica Försäkrings vd Caroline Farberger till SVT:s konsumentredaktion Plus.
– Naturligtvis får familjen full ersättning för det som hänt, inklusive om något skulle blivit värre under den här tiden.
”Ärendet ramlade mellan stolarna”
Familjen Brobeck drabbades av en översvämning i sin källare på annandag jul 2017. Men trots att den besiktning som försäkringsbolaget beställde redan i januari visade på fukt- och mögelskadade väggar, så dröjde det till september innan någon saneringsåtgärd bokades in.
Ica Försäkring beklagar att familjen Brobeck har fått vänta så länge.
– Det var ett ärende som delvis ramlade mellan stolarna i vår handläggning, vilket det naturligtvis inte skulle få göra. Sedan har det varit utmaningar med att få byggfirman som vi anlitat att följa den tidsplan som vi hade räknat med.
Byggfirman sa ganska tidigt att de inte kunde ta sig an det här men det var ingen som meddelade familjen?
– Vi var i kontakt med byggfirman från och med maj och det var en ambition och förhoppning att arbetet kunde startas redan innan sommaren men det lyckades inte. Därför fick det bli efter sommaren istället, säger Caroline Farberger.
”Det har tagit alldeles för lång tid”
– Det är en process som tagit alldeles för lång tid. Vi skulle kanske försökt kontakta en annan byggfirma istället.
Åtgärder är nu inbokade för att lösa situationen hos familjen Brobeck och bolaget kommer se över sina rutiner och sin uppföljning.
Känner du som vd dig trygg med att dina medarbetare kan hantera frågor som mögelhus och översvämning?
– Vi har en stor skadeorganisation, bemannad med högt kompetenta medarbetare med lång erfarenhet från branschen och jag vet att vi överlag ger mycket bra och kompetent service, säger Caroline Farberger.