100 årige Franc Hallström på Ingarö utanför Stockholm fick sin värmepump servad två gånger inom loppet av tre veckor. Men trots att dottern Anna bestred fakturan fortsatte betalningspåminnelserna att komma.
LÄS MER: ”Omoraliskt ringa till gamla och erbjuda tjänster de inte behöver”
I ett mail till redaktionen skriver företaget att de beklagar det som inträffat med Franc Hallström.
”Vi som verksamhet och certifierat kylföretag har inget intresse av att skicka ut en tekniker för arbete till en slutkund som inte är kapabel till att ta beslut angående mindre arbeten på fastighet.
Med cirka 1500 individuella utförda arbeten ute hos slutkund varje månad så kommer vi skärpa våra rutiner ytterligare för att i samtal innan bokning av arbete identifiera den grupp av fastighetsägare som på grund av av ålder eller andra omständigheter inte står i bruk att ta egna beslut angående arbete på fastigheten.”
Förnekar koppling till kritiserat företag
Marcus Colas Åberg, vd för Säkerhetsventilen vill däremot inte svara på frågor om det vite om 750 000 kronor som Konsumentverket la på en annan av hans firmor 2013. Firman kritiserades bland annat för sin telefonförsäljning, men försattes i konkurs innan något vite betalades ut. Marcus Colas Åberg menar att det inte finns några kopplingar mellan det gamla bolaget och Säkerhetsventilen.
LÄS MER: Använde liknande metoder – Plus granskning från 2014
Samtidigt medger Marcus Colas Åberg att kundtjänst strukit Franc Hallström från deras telefonlistor redan 2015 eftersom man gjorde bedömningen att han inte var tillförlitlig, men att av ett misstag plockades 100-åringens nummer upp på listorna igen ett år senare.
Därför makuleras nu fakturan.
Se hela inslaget om telefonförsäljningen och 100-årige Franc i Plus den 11 april.
SVT Play: Här kan du se Plus
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.