• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Elbilsägaren John: ”Jag vill dra mitt strå till stacken”

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler längtar efter att kunna köra bil utan dåligt samvete för miljön och de rena elbilarna blir snabbt fler. Men när SVT Nyheter träffar bensinbilsägare är många osäkra på allt från kostnader och andrahandsvärde, till om det går att hitta ställen att ladda.

Det är långt ifrån alla som i dag är beredda att ta steget till fossilfritt bilåkande.

Hos landets bilhandlare märks att intresset för el- och hybridbilar ökat snabbt. Många kunder vill vara klimatsmarta – men tvekar inför sånt som räckvidd, laddtider – och framför allt inför priset. För elbilar är dyra. Landets vanligaste elbil Tesla Model 3 kostar i sitt enklaste utförande 549 990 kronor.

Sedan miljöbonusen höjdes kan dock 70 000 räknas bort från priset. De billigaste elektriska småbilarna ligger någonstans mellan 250- och 300 000 kronor.

Bilförsäljaren Nicklas Frank säger att även om oron för klimatet är ett argument så är det inte det kunderna pratar mest om.

– Miljön är absolut viktig, men det man först och främst undrar över är vad det kostar?

Många känner av ”räckviddsångest”

I dag finns omkring 77 000 rena elbilar (som alltså saknar förbränningsmotor), vilket kan låta lite med tanke på att det finns över sju miljoner bilar i landet. Men de blir snabbt fler. 2020 ökade antalet elbilar med 73 procent jämfört med året innan.

Elbilens svaga punkt förutom priset är bristen på laddmöjligheter. För den som bor i villa är det sällan något problem men i områden med flerfamiljshus är det än så länge rätt ont om laddstolpar.

Men även antalet “laddpunkter” ökar snabbt. I dag finns nära 13 000 enligt Energimyndigheten. De är talrikast i stora städer och längs de mest trafikerade vägarna, så den elbilsägare som vågar sig ut i glesbygden måste planera noga. Många elbilsägare har känt av ”räckviddsångesten” när de lämnat allfartsvägarna.

Garantier för batterikapacitet

Sambandet mellan bilens pris och räckvidd är tydligt. En dyr bil kan ha en (teoretisk) räckvidd på 50 mil eller mer – en billigare bil har batterier som i bästa fall klarar 20 mil.

Många frågar sig också hur batteriet klarar sig på sikt. Den som ägt en laddningsbar tandborste eller borrmaskin vet att kraften börjar sina efter en tid. Numera erbjuder dock många tillverkare garantier där man till exempel lovar att batteriet ska ha kvar 70 procent av sin kapacitet efter åtta år eller 16 000 mil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.