Utredningen om Arlanda tillsattes av regeringen i januari. Uppdraget var att ta fram en plan för utveckling av flygplatsen, och på så sätt säkra flygkapaciteten i Stockholmsområdet vid en nedläggning av Bromma flygplats.
En central slutsats i utredningen är att passagerarnas ledtider måste kortas ned.
– Vi har tittat på någonting som vi kallar ”Brommafiering” av Arlanda. Det ska bli lättare och snabbare, säger Peter Norman.
Som exempel nämns bland annat tillgängligheten till kollektivtrafik vid flygplatsen.
En annan fråga som utredningen tittat på är behovet av en ny landningsbana. Där har utredaren inte nått någon slutsats, men rekommenderar ändå att processen inleds. Detta eftersom administrativa hinder behöver undanröjas för att ett snabbt beslut ska kunna fattas längre fram.
Vill se nedläggning 2035
En tidigare utredning har visat att en nedläggning av Bromma flygplats skulle vara möjlig så tidigt som 2025, förutsatt att Arlanda byggs ut för att ta över den trafiken. Peter Norman föreslår en senare nedläggning vid 2035.
– Om man skulle göra en snabb avveckling finns en risk att konkurrenssituationen skulle förvärras. Då skulle vi få höjda priser och sämre utbud, säger Norman.
Att regeringen vill lägga ned Bromma flygplats är känt sedan länge, men tidigare regeringsförslag om nedläggning har stoppats av en majoritet i riksdagen. Infrastrukturministern hoppas att utredningen ska få andra partier att ändra uppfattning.
– Det är spännande förslag. Förhoppningsvis bidrar det till att vi kan få en bred politisk enighet om att lägga ned Bromma, säger Eneroth (S).
Kritiken: Duckar till efter valet
Något gensvar från regeringens största motpart i frågan, Moderaterna, lär det dock inte bli. I alla fall inte om man ska tro Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M). Utredningen är snarare ett sätt att dra ut på processen, menar han.
– Jag tycker att det tydligt att regeringen vill ducka den här frågan till efter valet för att sedan sälja ut den till V och MP, säger han.
Tamsons vänder sig inte mot utredarens tankar om att ”Brommafiera” Arlanda, och säger bland annat att han själv drivit frågan om mer lättillgänglig kollektivtrafik under längre tid. Förslagen räcker dock inte för att en diskussion om nedläggning av Bromma ska vara aktuell, enligt trafikregionrådet.
– Brommafrågan är inte aktuell att diskutera innan Arlandafrågan är löst, och den här utredningen löser inte Arlandafrågan, säger Tamsons.