-Det låter naturligtvis absurt att ett krigsflygplan som är utrustat för att möta hårda tag havererar på grund av en fågel, men det är faktiskt så att en större fågel som sugs in i motorn, en fiskmås eller trut, kan förstöra motorn, säger flygsäkerhetskonsulten Hans Kjäll som tidigare var verksam vid Luftfartstyrelsen.
-Det är enorma krafter det rör sig om, fläktblad och turbinblad kan skadas och då förlorar motorn sin dragkraft.
”Hör en smäll”
Piloter har små möjligheter att undvika att krocka med fåglar som befinner sig i flygplanets färdväg.
-Jag skulle inte tro att man hinner se fågeln, men däremot hör man antagligen en smäll när den sugs in och förstör motorns aerodynamik. Då får man i allmänhet felindikeringar på sin panel och har möjlighet att fatta beslut om vad man ska göra, säger Kjäll.
Expert: Ovanlig händelse
Varje år inträffar omkring 400 incidenter i Sverige där ett flygplan krockar med en fågel, enligt Charlotte Billgren, sektionschef på sektionen för analys på Transportstyrelsen.
-Det är relativt vanligt att du är i närkontakt med en fågel, att ett flygplan krockar med en fågel eller att du hittar en fågel på landningsbanan som indikerar att du har haft kontakt med en fågel, men att ett flygplan blir så pass illa skadat av det är ovanligt, säger Billgren.
Skjuter av fåglarna
Anledningen till att det trots allt sker incidenter mellan flygplan och fåglar är på grund av att de är små och därför svåra att upptäcka, enligt Billgren.
-Luftfarten i Sverige är väldigt säker. Man har ju koll från pilot- och markpersonal på det här i stor grad. Sedan bedrivs väldigt mycket arbete ute på flygplatserna där man skjuter av fåglar, eller sätter upp låtsasfåglar som ska skrämma.