Enligt Försvarsmakten har piloten uppfattat det som att han flugit in i en flock större fåglar och efter kollisionen fått problem med att manövrera planet och försökte då återvända för landning. Han upplevde det som att planet inte var manöverdugligt och tog då beslutet att skjuta ut sig.
Olycksförloppet, som inträffade vid 9.45-tiden på tisdagsmorgonen, ska ha varit väldigt kort. Larmet kom in från en flygledare.
Haveriet ska nu utredas
Försvarsmakten kan inte svara på vilken höjd piloten sköt ut sig, men den bedöms som ”ganska låg”. Han var på ungefär 1 000 meters höjd när planet destabiliserades av fågelkollisionen. Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under hela förloppet, enligt Försvarsmakten.
Nästa steg nu är att Haverikommissionen kommer att kopplas in och Försvarsmakten kommer att samla in alla tänkbara uppgifter för att underlätta utredningen. Planet kommer även att klassas som ett militärt skyddsobjekt och skyddas av polis, enligt Försvarsmakten.
Varnar för giftig rök
Enligt räddningstjänsten brinner det fortfarande på haveriplatsen och i terrängen.
– Det är en långsam brandspridning. Vi har begärt hjälp av Försvarsmakten med helikopter som kan vattenbomba, säger Jörgen Persson, stabschef för händelsen.
Han varnar allmänheten om att röken är farlig att andas in och att man inte ska bege sig till platsen.
Piloten förd till sjukhus – mår bra
Piloten fördes till sjukhus för kontroll. Försvarsmakten berättar att han efter omständigheterna mår väl.
– Vårt fokus nu är att ta hand om vår pilot och se till att vi gör en bra haveriutredning, säger Försvarsmaktens presschefen Philip Simon.
Piloten har träffat sina kollegor och undersöks nu av läkare för att se till att allt är som det ska. Ingen tredje part ska vara skadad.
Vittnen: ”Såg ut som en övning”
Adam Jansson från Karlskrona var vid flygplatsen bara en liten stund före kraschen.
– Jag var inte där när det hände, men jag såg att det var många plan i luften. Det såg ut som en övning, och de flög över landningsbanan, säger han.
Inge Pettersson bor 1,5 kilometer från olycksplatsen.
– Jag stod hemma på gårdsplanen när det smällde ordentligt. Jag såg röken och sen började helikoptrarna komma.
Tillverkaren vill inte kommentera
Saab, som tillverkar Jas-plan, vill i nuläget inte kommentera olyckan.
– Vi hänvisar till Försvarsmakten, säger Petter Larsson på Saab:s presstjänst.
Enligt Swedavia så ska de civila flygen från Ronneby Airport inte påverkas av haveriet.
Fakta: Tidigare incidenter med Jas Gripen
2017 störtade ett thailändskt Gripenplan under en flyguppvisning. Piloten omkom.
2015 gled ett Gripenplan som hyrdes av Ungern av landningsbanan på en flygbas i Tjeckien och totalförstördes. Samma år tvingades en ungersk pilot skjuta ur sig på landningsbanan efter en misslyckad landning.
2014 var två Gripenplan bråkdelar av en sekund från att krocka i luften under en övning i Norrbotten. Enligt Statens haverikommission brast den ena pilotens utbildning.
2007 orsakade fel på ett utskjutningshandtag att ett Gripenplan kraschade utanför Vidsel i Norrbotten.
2005 störtade ett Gripenplan i Hanöbukten utanför Kristianstad.
1999 störtade ett plan i Vänern under en luftstridsövning.
1993 kraschade ett Gripenplan intill tusentals åskådare på Vattenfestivalen i centrala Stockholm.
1989, medan Gripen utvecklades, kraschade ett plan under en testflygning i Linköping.
Källa: TT:s arkiv