Olyckan den 21 augusti förra året orsakades alltså av att piloten kolliderade med en större fågel – en storskarv. Planet totalförstördes men piloten lyckades – trots låg höjd och låg fart – att skjuta ut sig själv med ”endast små marginaler”.
Nu offentliggör Statens Haverikommission sin slutrapport efter olyckan. I den framgår att planet omedelbart efter fågelkollisionen tappade fart och kontrollmöjligheter, och att piloten så snart han var säker på att han inte var på väg mot bebyggelse valde att skjuta ut sig.
Pilotens fallskärm fastnade i en grantopp, och han blev hängandes sex meter över marken, men lyckades svinga sig till en trädstam och klättra ner, där han senare blev upplockad av en av försvarsmaktens egna helikoptrar.
– Piloten agerade professionellt och vi kan konstatera att räddningssystemet fungerade som det är avsett, säger Helene Nyberg, kommunikationschef på Blekinge flygflottilj (F17).
Av haverikommissionens rapport framgår att flygvapnet i dag saknar ett varningssystem i syfte att minska risken för fågelkollisioner, något man nu uppmanas att utveckla. Myndigheten konstaterar även att det bör tas fram riktlinjer över vilken som är den minimala höjd en pilot får skjuta sig ut från.
– Vi välkomnar haverikommissionens rapport. Den ger oss bättre förutsättningar att undvika tillbud och bedriva en fortsatt flygsäker verksamhet i flygvapnet. Säkerhet är ju A och O. Nu ska vi analysera rapporten och senast 20 november ska vi redovisa vidtagna åtgärder efter de rekommendationer beskrivna i rapporten, säger Helene Nyberg.
Utredningen visar också att det finns ett behov av att inom Försvarsmakten förbättra beredskapen och rutinerna för hantering av miljökonsekvenserna av ett flygplanshaveri.