Efter sommarens uppmärksammade Black Lives Matter-protester så är det flera företag som rannsakar sig själva. Det amerikanska rismärket Uncle Ben byter namn till Ben’s Original och svenska ishockeylaget Västra Frölunda tar bort sin logga som föreställer en “indian”. Samtidigt skänker bolag som danska Lego, H&M och Nike miljonbelopp till Black Lives Matter-rörelsen.
– Företagsvärlden ligger ju tre fyra år efter den politiska världen. I den politiska världen har ju identitetspolitik och polarisering varit stora frågor länge. Nu tvingas företag ta ställning till sådant som de tidigare försökt undvika, konstaterar Sasja Beslik, chef på hållbara finanser på en schweizisk privatbank.
”Kommer att förändras”
Idag är det en självklarhet för de flesta större svenska företag att ha en hållbarhetsstrategi och försöka profilera sig i klimatfrågor, både internt och i sin kommunikation utåt. Sasja Beslik har i över 20 års tid arbetat med hållbarhetsstrategier för olika företag.
Han anser att företag är betydligt mer försiktiga med att pådriva förändring i frågor som kan anses mer kontroversiella här i Sverige. Många tar snarare ställning för sådant som sker i andra länder än här i Sverige, säger han.
– Ta till exempel samefrågan. Det är ju vår ursprungsbefolkning som tampas med olika typer av utmaningar i sin vardag och i sitt sätt att leva, men företag tar generellt inte ställning i den frågan, säger Beslik och fortsätter:
– Det här tyder på att man har mycket lättare att ta ställning till det som händer långt borta hemifrån än det som sker här hemma, men jag tror det här kommer att förändras. Svenska bolag kommer behöva ta ställning till lokala och regionala politiskt laddade frågor, säger han.
Konsumenter mer medvetna
Han konstaterar att alla svenska bolag indirekt tar politisk ställning genom att ha verksamhet i olika länder och tillhandahålla tjänster och produkter i vissa länder. Det här är konsumenterna mycket mer medvetna om idag och konsumerar utifrån sina egna värderingar. Men när det kommer till att aktivt positionera sig i frågor som är aktuella i Sverige så är företag desto mer försiktiga.
– Jag har inte sett svenska företagsledare i integrationståg genom Stockholm eller andra städer i Sverige. De här frågorna är alltid mer bekväma att hantera när de är långt borta, säger han och tillägger.
– Jag hoppas att svenska företag förstår vilken roll de har. Jag tror att det finns en förväntan att på att svenska företag ska ta ställning i de marknader som ligger mycket närmare Sverige.