Flera sociala medier som Facebook, Instagram och Whatsapp har under måndagskvällen legat nere i timmar. Bara Facebook har 2,9 miljarder användare – och många av dem uttrycker nu sin frustration över att inte komma in på sajten i andra tillgängliga sociala medier som Twitter.
Där trendar nu hashtags som ”#facebookdown” – och många lägger upp skämt och memes om de kraschade hemsidorna.
Frustration när en vana bryts
Siri Helle är psykolog med särskild inriktning på sociala medier, och har bland annat skrivit boken ”Smartare än din mobil”. Hon beskriver sociala medier som en viktig kommunikationskanal för människan, som tycker om att ha koll på andra.
Att känna sig illa till mods eller ensam av att apparna ligger nere är inget konstigt, säger hon.
– Det är normalt. Det är så här vi funkar psykologiskt när det gäller förväntningar. Är man van vid att man när som helst så fort man känner minsta lilla jobbiga känsla kan ta upp Instagram eller Facebook, och så kan man inte göra det nu, så väcker det känslor av frustration och saknad.
Vad kan man göra åt det?
– Man kan ta sig en funderare på vilka andra sätt det finns att få utlopp för behoven man har. Om man vill ha kontakt med vänner kan man ju ringa, är det att följa nyheter så finns det andra kanaler för det. Och det kan vara en viktig väckarklocka kring vårt beroende av digital infrastruktur, säger Siri Helle.
– Man kan ha en medvetenhet kring att det här kan hända igen. Och kanske tänka lite på ”hur trivs jag med mina vardagskvällar egentligen?”
Skrolla mindre och må bättre – det är resultatet av en ny studie om sociala medier från Lunds universitet. I videon nedan hör du studenter berätta om sina egna sociala medier-vanor.