Natten till söndagen skadades undervattenskabeln mellan Gotland och Lettland. Kvällen efter slog nationella insatsstyrkan till mot fartyget M/S Vezhen som togs i beslag – och en utredning om grovt sabotage inleddes.
I Bulgarien har det blivit en fråga som hanteras på högsta politiska nivå eftersom fartyget tillhör det bulgariska rederiet Navibulgar. En representant från landets ambassad i Stockholm uppges vara på väg till fartyget.
– Vi väntar på tillstånd för honom att gå ombord på fartyget och kommunicera med våra sjömän, säger Bulgariens utrikesminister Georg Georgiev på en pressträff.
Rederiet: Märkte inte
Samtidigt upprepar Navibulgars vd Alexander Kalchev att det var dåligt väder som gjorde att ankaret lossnade och att det tog tid innan besättningen märkte att det släpades längs havsbotten.
En förklaring som låter otrolig enligt flera experter.
– Det skulle skaka och låta i hela fartyget. Det är helt osannolikt att det råkar ske, om det är mitt i natten så vaknar man, säger Johan Östergren, rektor på Sjömansskolan i Stockholm.
Han får medhåll av Peter Sigray, forskare vid fakulteten för marina system på KTH.
– Det låter och rasslar, det märker man. Man undrar varför hastigheten går ner och varför motorerna jobbar så hårt och varför man har svårt att styra. Det finns många indikatorer. Det går inte att missa, säger han och fortsätter:
– Det finns två varianter. Antingen är det väldigt dåligt sjömanskap och dålig utbildning, eller så har de gjort det med flit. Men jag gör ingen bedömning vilket det är, här måste experter komma in och göra bedömningen.
Tappat ett ankare på 25 år
Lars Höglund, sjökapten på Donsörederiet, har under sina 25 år till sjöss tappat ankare en gång. Han håller med om att det är orimligt att inte märka om ankaret tappats.
– Man får mycket stor påverkan på fartyget om ett ankare skulle släpa på botten. Det uppstår ett bromsande och vridande moment, säger han.