Vad har hänt?
- Den 17 och 18 november 2024 skadades två kommunikationskablar, mellan Finland och Tyskland respektive Sverige och Litauen, i svensk ekonomisk zon. Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 hamnade i fokus då det passerat kablarna vid tidpunkten.
- Den 25 december 2024 bröts kontakten i fyra kablar mellan Finland och Estland, en av dem den massiva elöverföringskabeln Estlink 2. Fartyget Eagle S misstänktes och tros ha varit en del av den ryska skuggflottan.
- Den 26 januari 2025 gick en undervattenkabel i svensk ekonomisk zon mellan Lettland och Gotland av, tillhörande det lettiska statliga radio- och tv-bolaget (LVRTC). Tankfartyget Vezhen pekades ut som ansvarigt, som färdades från Ryssland under maltesisk flagg.
- Den 21 februari bekräftade svenska myndigheter att en kabel skadats utanför Gotland, i svensk ekonomisk zon. Bolaget Cinia, vars största ägare är finska staten, äger kabeln som går mellan Tyskland och Finland. Det är oklart när kabeln skadats.
Vad är misstankarna?
- Svenska polis bedriver en förundersökning om misstänkt sabotage orsakat av Yi Peng 3. Fartygets ankare tros ha släpats i minst 160 kilometer längs botten, rapporterar WSJ.
- Finska myndigheter utreder grovt sabotage och grovt kommunikationsbrott efter Eagle S framfart. Ett tiotals kilometer långt släpspår efter ankaret har hittats på havsbotten efter fartyget. Samtidigt har Washington Post publicerat uppgifter om att utredningarna pekar mot en olyckshändelse.
- Säkerhetspolisen drev en förundersökning om misstänkt grovt sabotage mot Vezhen. Det bulgariska bolaget som äger flottan nekar till avsiktligt sabotage. Den svenska utredningen lades ned den 3 februari då incidenten bedömdes vara en olycka.
- Den 21 februari meddelade polisen att de inlett en förundersökning om sabotage efter kabelbrottet utanför Gotland. Det finns ingen misstänkt.
Vad hände med fartygen?
- Myndighetspersoner från Sverige, Tyskland, Finland och Danmark fick komma ombord på Yi Peng 3. Fartyget lättade ankar i slutet av december.
- Eagle S bordades av finska myndigheter och befinner sig nu i Borgå utanför Helsingfors, senast i början av januari i år nekades begäran att släppa fartyget.
- Vezhen beslagtogs av svenska myndigheter och Säkerhetspolisen har uppgett att de bordade fartyget samma dag som kabelbrottet upptäcktes. Hon släpptes den 3 februari.
Newnew Polar Bear
Ett kinesiskt fartyg med kopplingar till Ryssland, Newnew Polar Bear, pekades ut för att ligga bakom flera kabelbrott mellan Sverige, Finland och Estland i oktober 2023.
Det handlade bland annat om miljonskador på den viktiga gasledningen Balticconnector.
Estniska och finska utredningar visade att fartygets ankare släpats i hundratals kilometer på havsbotten.