Ankare sägs ligga bakom samtliga skador i fallen. Foto: Mikkel Berg Pedersen AP/TT, SVT, Johan Nilsson/TT

Detta vet vi: Kabelbrotten i Östersjön

Uppdaterad
Publicerad

Undervattenskablar i Östersjön har skadats efter att olika fartygs tros ha släpat sina ankare på havsbotten. Misstankar om motiven har lett till flera utredningar om sabotage i olika länder – det här vet vi om kabelbrotten i Östersjön.

Vad har hänt?

  • Den 17 och 18 november 2024 skadades två kommunikationskablar, mellan Finland och Tyskland respektive Sverige och Litauen, i svensk ekonomisk zon. Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 hamnade i fokus då det passerat kablarna vid tidpunkten.
  • Den 25 december 2024 bröts kontakten i fyra kablar mellan Finland och Estland, en av dem den massiva elöverföringskabeln Estlink 2. Fartyget Eagle S misstänktes och tros ha varit en del av den ryska skuggflottan.
  • Den 26 januari 2025 gick en undervattenkabel i svensk ekonomisk zon mellan Lettland och Gotland av, tillhörande det lettiska statliga radio- och tv-bolaget (LVRTC). Tankfartyget Vezhen pekades ut som ansvarigt, som färdades från Ryssland under maltesisk flagg.
  • Den 21 februari bekräftade svenska myndigheter att en kabel skadats utanför Gotland, i svensk ekonomisk zon. Bolaget Cinia, vars största ägare är finska staten, äger kabeln som går mellan Tyskland och Finland. Det är oklart när kabeln skadats.
Kabelbrott i Östersjön

Vad är misstankarna?

  • Svenska polis bedriver en förundersökning om misstänkt sabotage orsakat av Yi Peng 3. Fartygets ankare tros ha släpats i minst 160 kilometer längs botten, rapporterar WSJ.
  • Finska myndigheter utreder grovt sabotage och grovt kommunikationsbrott efter Eagle S framfart. Ett tiotals kilometer långt släpspår efter ankaret har hittats på havsbotten efter fartyget. Samtidigt har Washington Post publicerat uppgifter om att utredningarna pekar mot en olyckshändelse.
  • Säkerhetspolisen drev en förundersökning om misstänkt grovt sabotage mot Vezhen. Det bulgariska bolaget som äger flottan nekar till avsiktligt sabotage. Den svenska utredningen lades ned den 3 februari då incidenten bedömdes vara en olycka.
  • Den 21 februari meddelade polisen att de inlett en förundersökning om sabotage efter kabelbrottet utanför Gotland. Det finns ingen misstänkt.

Vad hände med fartygen?

  • Myndighetspersoner från Sverige, Tyskland, Finland och Danmark fick komma ombord på Yi Peng 3. Fartyget lättade ankar i slutet av december.
  • Eagle S bordades av finska myndigheter och befinner sig nu i Borgå utanför Helsingfors, senast i början av januari i år nekades begäran att släppa fartyget.
  • Vezhen beslagtogs av svenska myndigheter och Säkerhetspolisen har uppgett att de bordade fartyget samma dag som kabelbrottet upptäcktes. Hon släpptes den 3 februari.

Newnew Polar Bear

Ett kinesiskt fartyg med kopplingar till Ryssland, Newnew Polar Bear, pekades ut för att ligga bakom flera kabelbrott mellan Sverige, Finland och Estland i oktober 2023.

Det handlade bland annat om miljonskador på den viktiga gasledningen Balticconnector.

Estniska och finska utredningar visade att fartygets ankare släpats i hundratals kilometer på havsbotten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kabelbrott i Östersjön

Mer i ämnet