I takt med att traditionella fossildrivna bilar ersätts av laddhybrider och elbilar minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatt. Det handlar om åtskilliga miljarder kronor varje år – pengar som statskassan kommer att behöva få in på annat sätt.
Ett sätt som mycket väl kan bli aktuellt är att införa en skatt på varje körd kilometer, rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion. Det tror åtminstone det 20-tal forskare, politiker och företrädare för näringsliv och organisationer som ingår i den expertgrupp som IVL Svenska Miljöinstitutet satt samman i ett pågående forskningsprojekt.
Infört 2030?
– Svaren från den här undersökningen kommer att vara ett bra inspel för oss när vi funderar över hur utformningen av ett kilometerskattsystem ska se ut, säger IVL:s projektledare Anders Roth tilll Ekot.
Ännu så länge saknas dock skarpa politiska förslag om att införa en kilometerskatt på privatfordon, men expertgruppen tror ändå att den kan bli verklighet redan inom fem-tio år.
En annan slutsats är att bilägare på landsbygden inte bör betala lika mycket per körd kilometer som de som bor i staden samt att reseavdraget bör slopas samtidigt som en eventuell kilometerskatt införs.