Jämfört med traditionella fossildrivna bilar behövs färre delar till elbilar – var tredje del försvinner. Delar som i dag monteras och tillverkas av någon, men som inte kommer att behövas i framtidens elbilar.
– En dieselmotor har många fler delar och är väldigt arbetskraftsintensiv. En elmotor består av färre delar och den kan också produceras mer automatiserat. Därför behövs det färre människor som jobbar med det här, säger Martin Sköld som är fordonsforskare på Handels i Stockholm.
Problem för tillverkarna
Fordonsbranschen är stor i Sverige. Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen samlar 350 underleverantörsföretag som sysselsätter ungefär 80 000 personer.
– Vart femte medlemsföretag säger att de skulle få stora problem att gå från fossildrivna drivlinor till eldrivna. Taget arbetskraft så blir det många människor som blir påverkade om man inte gör något åt det, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.
Andra människor behövs
Martin Sköld på Handels tror att det behövs nya människor för att tillverka framtidens elbilar.
– Jag tror att det är bråttom i många fall och då är risken mycket stor att man behöver ta den kompetensen som finns till buds nu istället, säger forskaren Martin Sköld.
Underleverantörerna vill se statliga initiativ för att klara att ta tekniksteget. Särskilt eftersom utveckling mot elfordon drivs på av politiska beslut för att begränsa växthuseffekter.
– Vi behöver riskkapital särskilt riktad mot småföretagen för att man ska kunna ta sig förbi puckeln från traditionell teknik till något annat, säger Fredrik Sidahl på Fordonskomponentgruppen till SVT Nyheter.