Elbilstillverkning i Kina. Arkivbild. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Brist på viktiga metallen hotar elbilens framtid

Uppdaterad
Publicerad

Kobolt är en nyckelkomponent i moderna bilbatterier, men enligt en ny EU-rapport kommer efterfrågan på metallen att överstiga tillgången redan år 2020.

En snabb och bred omställning till elfordon hotas av bristen på kobolt. Det visar en ny rapport från EU-kommisionen. Redan idag är tillgången på kobolt otillräcklig, och enligt rapporten kommer bristen på kobolt att bli allt värre under de kommande åren.

En av författarna till rapporten är Nikos Arvanitidis på Sveriges geologiska undersökning i Uppsala.

– Redan 2020 räknar man med att efterfrågan på kobolt kommer att överstiga tillgången inom EU. Även om återvinningstakten och produktionen ökar kommer vi att bli än mer beroende av några få länder där produktionen sker under tveksamma former, säger han.

Det är inte bara elbilsindustrin som står inför utmaningar, utan all industri som vill ställa om till en fossilfri verksamhet påverkas enligt Nikos Arvanitidis.

Man arbetar med flera åtgärder för att få fram bättre råmaterial och för att biltillverkningen inte ska vara lika beroende av metaller som kobolt. Återvinning är en åtgärd, och att ersätta kobolt med framför allt nickel är en annan.

Men åtgärderna får inte effekt förrän efter år 2025.

Och fram till 2030 väntas hundratals miljoner nya elbilar ha tillverkats.

– Efterfrågan av kobolt och andra batterimineraler kommer att stiga enormt. Om man inte bemöter efterfrågan kan det bli en flaskhals för den planerade elfordonsproduktionen, säger Nikos Arvanitidis.

För även om produktionen av kobolt inom EU förväntas öka, kommer den ändå bara utgöra sex procent av Europas konsumtion av metallen vid 2030.

Mer om kobolt

Kobolt är en huvudkomponent i de moderna batterier som driver våra mobiltelefoner, datorer och elbilar.

Batterier utan kobolt har idag sämre kapacitet, och forskning pågår för att göra batterier mindre beroende av kobolt.

Kobolt kommer från gruvproduktion, och produceras i totalt 19 länder.

Den främsta producenten är Kongo och därefter Kina. Företag i Kina äger de flesta koboltgruvorna i Kongo.

Amnesty International har observerat brott mot mänskliga rättigheter och barnarbete vid gruvbrytning i Kongo.

Enligt EU kommer 49 procent av den importerade kobolten ursprungligen från Kongo.

Kobolt har hittats på flera platser i Sverige och enligt SGU finns ytterligare potential då stora delar av Sveriges berggrund ännu inte är undersökt.

Källa: Sveriges geologiska undersökning

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.