Ett flertal forskningsstudier har tittat på hur svenska lärares upplevelser av att prata om kontroversiella frågor med sina elever. I en omfattande studie från 2012, genomförd av Skolinspektionen, framgår att många lärare känner sig osäkra.
– Man kan konstatera att lärare tycker att det är svårt att ta upp kontroversiella frågor. Det kan vara saker som sexundervisning, religion eller rasism, säger Christer Mattsson, forskare med fokus på pedagogik och våldsbejakande extremism.
Temadagar en risk
Enligt honom är det vanligt att skolor arrangerar temadagar eller bjuder in externa aktörer för att föreläsa för eleverna.
– Om det redan finns negativa attityder kring det här så är det vanligt att man lägger detta utanför den ordinarie undervisningen. Detta för att inte stå i centrum själv när det blir kontroversiellt, säger Christer Mattsson, som tror att skolor tänker att organisationer besitter en högre kompetens i vissa sakfrågor.
– Men det kan vara direkt kontraproduktivt. Om man har elever med antisemitiska åsikter så ökar sannolikheten för att de förstärker de åsikterna när de sätts i en situation som för dem är konfrontativ.
Ett exempel kan vara när en Förintelseöverlevare besöker en skola, enligt Christer Mattsson.
– Om eleverna förstår att personen är där på grund av åsikter som skolan inte vill att de ska ha så är det osannolikt att de viker ner sig, utan snarare försvarar sig genom att gå till attack.
Ska vara förutsägbart
För att undvika konflikt så borde kontroversiella ämnen vara en del av den ordinarie undervisningen, enligt Christer Mattsson.
– Det har inget egenvärde att plötsligt diskutera kontroversiella frågor vid sidan av, de är ju en del av stoffet i många ämnen, säger han.
– Det är väldig skillnad på att säga något som är upprörande och att säga något för att någon annan ska bli upprörd. Det är en viktig funktion för skolan att bidra till att unga människor kan göra den skillnaden.