Foto: Scanpix

Fritidsbåt kan vara giftbomb

Uppdaterad
Publicerad

En av de farligaste kemiska substanser som människan skapat sprids från båtar som har kvar rester av gammal förbjuden bottenfärg som innehåller TBT. Uppskattningsvis hundra tusen båtar läcker ut giftet till miljön och skadar mark och vatten men också människan tar skada.

TBT är en förkortning för Tributyltenn, en substans som sedan 1989 är förbjuden att användas inom EU som beväxtningsskydd på småbåtar och sedan 2008 finns ett globalt förbud. TBT är cirka hundra gånger giftigare än DDT.

Fram till förbudet 1989 var båtbottenfärger med TBT som verksamt medel helt dominerande. Det innebär att uppskattningsvis cirka 100.000 båtar från den tiden har varit målade med den extremt giftiga färgen.

Bryts ner långsamt

Sedan förbudet trädde i kraft har den giftiga färgen målats över med annan bottenfärg som är mindre giftig, men den gamla färgen finns ofta kvar i underliggande färglager eftersom TBT bryts ner mycket långsamt. Det här blir ett problem när båtarna högtryckstvättas i samband med höstupptagningen eller när de bottenskarpas på våren.

Då sprids flagor av den extremt giftiga underliggande bottenfärgen till miljö och människa. Mycket av giftet hamnar på marken och förs så småningom ner till det närliggande vattnet när det regnar.

Men stora mängder gift stannar också kvar i markens ytlager. Det visar prover från 34 uppläggningsplatser för småbåtar som Britta Eklund analyserat. Hon har funnit höga halter av TBT vid var tredje analyserad båtuppläggningsplats.

”Håll barn borta från varv”

Britta Eklund, som är docent vid Stockholms universitet, institutionen för tillämpad vetenskap, menar att småbåtsvarven inte är rätt plats för en familjepicknick.

– Vi vet att det är jättemycket gifter på marken och särskilt småttingar som stoppar allt i munnen ska inte vara med när båten rustas.

Även mycket låga koncentrationer av TBT medför att vattenlevande organismer blir strila och immunförsvaret påverkas. TBT är också giftigt för människan. Den kemiska strukturen påminner om testosteron och TBT påverkar våra hormoner.

Britt Eklund vill inte utesluta att den sämre spermakvalitén som observerats de senaste decennierna kan bero på bland annat TBT.

– Tillsammans med alla möjliga andra kemikalier som vi blir exponerade för idag så är det troligt, säger Britta Eklund.

Ligger på attraktiva platser

Hundra tusen giftspridande småbåtar och kanske tusen nersmittade småbåtsvarv innebär ett allvarligt samhällsproblem. Småbåtsvarven ligger ofta på attraktiva platser nära vatten och skulle kunna användas som exempelvis bostadsområden. Men de uppmätta giftvärdena i Britta Eklunds pilotstudie indikerar att marken måste saneras om den ska bebyggas med bostäder.

Det finns i dag inget förslag till åtgärdsprogram när det gäller de farliga fritidsbåtarna och den nersmittade marken. Miljöminister Lena Ek är väl medveten om problemets omfattning, men hon menar att detta är ett problem för kommuner och berörda myndigheter att lösa.

– Förorenaren har ett ansvar enligt miljöbalken, kommunen har ett tillsynsansvar och Länsstyrelsen har ett övervakningsansvar, säger Lena Ek och betonar den enskilde båtägarens ansvar att hantera sin gamla båt på ett miljösäkert sätt.

Omfattning presenteras i höst

Hon menar att Miljödepartementet har tagit sitt ansvar i och med att man har en strategi för en giftfri vardag.

Britta Eklund har tillsammans med Erik Ytreberg, doktor i sjöfart och marinteknik vid Chalmers tekniska högskola, tagit fram en metod för snabbanalys av båtbottnar och under hösten ska de i en brett upplagd undersökning presentera fakta om giftproblemets verkliga omfattning.

Erik Ytreberg påpekar att Sverige är förpliktigat av ett EU-förbud att förhindra spridning av TBT och han anser att det finns bara ett alternativ.

– Det är att ta bort all TBT från båtarna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.