Få nätbutiker erbjuder miljövänliga fraktalternativ

Publicerad

Sveriges konsumenter blir alltmer noga med att göra klimatsmarta val. Men när det gäller e-handel är det svårt att göra handla på ett skonsamt sätt för klimatet, visar ny undersökning. Inte heller kunderna verkar tycka det är viktigt att e-handla klimatsmart. 

Hållbarhet och miljötänk har blivit en viktig faktor för konsumenter när det gäller till exempel resor och matinköp i butik. Men när företaget Nets, som jobbar med betallösningar, undersökte miljöfokuset inom tjugo av de största handelsplatserna inom e-handeln, så var det bara tre av tio företag som erbjöd ett miljövänligt fraktalternativ.  

Patrik Müller är e-handelsexpert på företaget och konstaterar att det ändå blivit bättre jämfört med några år sen.  

- Det har skett mycket de senaste åren och vi ser att fler aktörer lägger till ett miljövänligt fraktalternativ. Vi tror också att pandemin lade ett lock över miljöfokuset inom e-handeln. Det handlade mycket om att butikerna skulle leverera mycket mer än de var vana vid. Men jag tror att miljöaspekten kommer att bli allt viktigare när pandemin har lagt sig, säger Patrik Müller.

”Inte tydligt vad klimatpåverkan är”

Förra året köpte svenskarna fysiska produkter på nätet för rekordhöga 150,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med 34 miljarder jämfört med 2019. Att ökningen var så stor beror i huvudsak på pandemin. För bara några år sen fanns klimattänket inte alls utan fokus låg på snabbhet. När det nu erbjuds så är det ofta ganska luddiga alternativ.  

– Det är inte tydligt vad klimatpåverkan är. Vad skillnaderna är mellan de olika fraktalternativen? Det blir svårt för konsumenten att välja, säger Patrik Müller.

Få väljer hållbara fraktalternativ

Samtidigt som få företag erbjuder klimatkompenserade leveranser så är konsumenterna inte bättre.

Bara en av tio av konsumenter har valt ett hållbart fraktalternativ vid köp via nätet. 

- Dels så beror det på dålig information men det beror även på att konsumenten bryr sig om snabbheten av leveransen. Sen är det enkelt att beställa flera storlekar och färger på kläder med fri frakt och sen returnera dem utan extra kostnader, säger Patrik Müller.   

Enligt Nets så står konflikten mellan snabba leveranser och miljötänket men att logistikföretagen jobbar med att ”transportera så lite luft som möjligt”.  

- Jag tror att logistikföretagen måste märka transporterna på samma sätt så det blir jämförbart. Den statliga myndigheten Trafikanalys har redan levererat en rapport till regeringen där man föreslår flera åtgärder, så det är viktigt att de tar tag i detta nu för annars kan det bli tal om lagstadgade regleringar säger, Patrik Müller.  

Tips för miljövänligare näthandel

Flera aktörer pekar på fördelar med att handla på nätet. Men samtidigt är transporten en liten del av produktens klimatpåverkan jämfört med hur den har producerats. Transporten mellan ditt hem och butiken är det steg som släpper ut mest koldioxid och är avgörande.  

  • Undvik köp med flygfrakt.
  • Planera inköpen så att flera beställningar kan levereras samtidigt, i stället för att exempelvis klicka hem tre böcker vid tre olika tillfällen.  
  • Välj längre leveranstid, om det är möjligt. Det gör att man kan packa godstransporten bättre och samlasta mer. 
  • Undvik produktreturer, som ofta genererar långa godstransporter och nya förpackningar.  
  • Kör inte bil till utlämningsställen eller planera åtminstone att du hämtar varorna i samband med att du gör andra ärenden. 

Källor: Naturskyddsföreningen, Fossilfritt Sverige, Henrik Pålsson, docent och lektor i förpackningslogistik, Lunds universitet .

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.