När Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling förlovade sig för tre år sedan lade man upp en film på Youtube där hela familjen berättade om förlovningen. Filmen hånades – och lillasyster Madeleines förlovningsfilm har inte heller fått några stående ovationer.
– Jag tycker den var stel och kändes väldigt arrangerad. Men när man har förlovat sig så ska det vara tvärtom, det ska kännas personligt och varmt. Det har inte särskilt hög igenkänningsfaktor, säger retorikkonsulten Elaine Eksvärd och fortsätter:
– Det låter som att prinsessan Madeleine bryter på engelska, det är lite oroväckande. Och det här ”tihi” på slutet? Det var kanske det mest anmärkningsvärda. Det låter inte alls naturligt.
Madeleines lilla fniss på slutet av videon har fått hashtaggen #tihi att trenda på Twitter. SR Kulturnytt har gjort en Twin-Peaks-tolkning av filmklippet och Johan Hilton, biträdande kulturchef på Expressen skriver i sin blogg:
”Tihi, avslutade prinsessan sin förlovningsvideo. Och därmed tog monarkin det slutgiltiga steget in i serietidningsvärlden.”
Författaren Birgitta Stenberg skriver på SVT Debatt att Madeleines fnissande ”avslöjar ett behov att behaga som alla svenska kvinnor lider av”.
”Ett medvetet drag”
Fredrik Pallin, pr-konsult på Springtime, tycker att videon ”åtminstone är bättre än den förra videon med kungafamiljen”.
– Jag tror att de vill skapa en familjär känsla och att det inte är för regisserat. Det är klart att det är regisserat nu också, men de vill försöka verka på ett lite folkligare plan, säger han.
Han tror att kungahuset tagit till sig av kritiken efter den förra videon och därför gjort Madeleines film lite kortare och enklare.
– Fortfarande känns den ju lite väl hemmasnickrad. Men samtidigt finns det en charm i det. Jag tror att det är ett medvetet drag att inte göra det för professionellt, säger han.
Fredrik Pallin håller med om att paret känns stelt i videon.
– Ja, de är stela. Men det är inte så lätt att göra en sådan här video om man inte är van. Det hade kunnat vara värre, säger han.
Vad säger du om hennes fniss?
– Det är lite grann som Prins Daniels ”all over the place”. De är duktiga på att skapa nya uttryck som vi svenskar sedan kommer att ta efter. Men det tror jag är helt oregisserat och det visar också på att de gör det ganska pang på och inte gör en för stor produktion av det hela, säger Fredrik Pallin.
Retorikkonsult Elaine Eksvärd tror däremot inte alls att hovet har någon strategi när de gör sina videos mindre proffsiga.
– Jag tror inte alls att de har den strategin, de är helt enkelt inte skickliga på det. Hovet har sin charm i all sin stelhet, det är alltid någonting som får oss att småle. Men jag undrar vem som retoriktränar dem. Ett gäng som är så pass mediebevakade kanske borde vara lite mer medievana, säger hon.
Jobbar bra med sociala medier
Båda två tycker att hovet gör rätt i att lägga ut nyheterna snabbt på sin hemsida och på Facebook.
– De ger all information till alla samtidigt. Det är ett steg i riktningen att bli ett mer folkligt kungahus vilket är ett måste för dem efter de här skandalerna, säger Fredrik Pallin.
– Ambitionen att skapa närhet till svenska folket är absolut bra och jag tror inte att det kommer att sänka deras populäritet. Det är ändå ganska härligt att se att de också kan göra bort sig, säger Elaine Eksvärd.
Några röster om #tihi på Twitter
@gustafssonelina: ”Ge mig en skämskudde. Borde inte någon duktig PR kunna hjälpa hovet med sånt här? Jaja, länge leve kärleken!”
@henriktornberg: ”Ni skulle ha sett de andra tagningarna av videon. Där råflabbade hon på slutet så spottet flög.”
@krohnman: ”Om tre veckor kommer Chris prata bättre svenska än Silvia. Det får man ändå ge honom.”
@ehrnberg: ”Hello fellow earthlings! The hashtag #tihi might be trending globally by the end of the day. WE APOLOGIZE FOR THIS! Mvh // Sverige.”