Totalt kom det in 122 300 klagomål till Konsumentverket under förra året, en ökning med 4 400 stycken på ett år.
Coronapandemin och restriktioner för att hindra smittspridningen, som reserestriktioner och begränsningar för evenemang, återspeglas i klagomålen.
Absolut flest klagomål gällde problem kopplat till flygresor. Totalt nio procent av klagomålen rörde flyg, en fördubbling jämfört med 2019.
Konsumentverket bedömer att omkring en sjättedel av klagomålen under 2020 var ”coronarelaterade”. Förutom flygbiljetter handlar det då exempelvis om paketresor och evenemang som har ställts in, hotellbokningar som har gått om intet och problem med resebyråer.
”Svårt att komma i kontakt med resebyråer”
– Många konsumenter har bland annat drabbats av utebliven återbetalning för inställda flyg, haft svårt att komma i kontakt med resebyråer och känt sig frustrerade över hur de har behandlats av reseföretagen, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Efter flygresor var det begagnade bilar och hantverkstjänster som genererade flest klagomål. Dessa kategorier brukar vanligtvis ligga i topp.
Kultur- och underhållning var en kategori som inte fanns med på topplistan över klagomål under 2019.
Fakta: Topplista konsumentklagomål 2020
Siffran i procent anger andel av det totala antalet ärenden (122 300 stycken).
1. Flyg, 9,3 procent
2. Begagnad bil, 8,6 procent
3. Hantverkstjänst, 6,8 procent
4.Paketresa, 5,7 procent
5. Möbler/husgeråd/inredning 4,5 procent
6. Mobiltelefoni, 3,3 procent
7. Dator/telefon/spelkonsol, 2,8 procent
8. Internet/fiber, 2,4 procent
9. Kultur/underhållning, 1,9 procent
10. Kläder, 1,8 procent
Bilreparation, 1,8 procent
Källa: Konsumentverket