För ett år sedan valde flera stora klädbutiker att börja ta betalt för sina plastpåsar, något som tidigare, och i många fall fortfarande, är gratis.
Både Åhléns och H&M kan nu redovisa ett resultat på en plastpåseförbrukning som minskat med mer än 50 procent. Vidare uppskattar både Åhléns och Lindex att en tredjedel kunder väljer bort plastpåsen. En siffra som är ännu högre hos H&M.
– Vi räknar antal påsar som går ut genom dörren och det motsvarar ungefär att hälften av våra kunderna väljer bort påsen, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.
Positiva reaktioner
Det har varit positiva reaktioner från kunderna i butik, som ofta anser att det är ett bra och välbehövligt initiativ att betala för påsen.
– Konsumenter ställer sig nu själva frågan om de behöver en påse till, säger Sofia Bothelius, chef för produktion och hållbarhet på Åhléns.
Många av de företag som nu tar betalt för påsarna ingår i One bag habit, ett initiativ som startades gemensamt av Lindex, H&M och KappAhl och som syftar till att minska konsumtion av påsar.
– Flera företag har anslutit sig vilket ju gör att det blir en större kraft, säger Eva Jonasson, presschef på Lindex.
Tar bort plastpåsen helt
H&M tar också steget ett snäpp längre och planerar i höst att upphöra med plastpåsen helt. I höst kommer klädjätten att gå över helt till papperspåsar gjorda av återvunnet material.
– Som en del i att minska nedskräpningen av plast i naturen går vi över till papperspåsar, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.
Därför tas det betalt för plastpåsen
Beslutet att börja ta betalt för plastpåsar i klädbutiker togs till följd av nya EU-direktiv som innebär att länder inom EU ska minska antalet lättviktspåsar som används per person till 90 påsar om året per person vid utgången av år 2019, och inte fler än 40 påsar per person år 2025.
Eller så ska man stoppa gratis plastpåsar vi försäljningsställen senast december 2018.
Vidare går överskottet från Lindex och H&M:s plastpåseförsäljning till välgörenhetsorganisationen WaterAid och över 75 procent av överskottet från Åhléns plastpåseförsäljning går till organisationen ÖppnaDörren.
Källa: Europaparlamentet samt intervjuer med Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige, Eva Johansson, presschef på Lindex och Sofia Bothelius, chef för produktion och hållbarhet på Åhléns.