Den första modellen av Boeing 787 visas upp för anställa vid fabriken i Everett i USA år 2007. Då var redan 600 flygplan beställda. Foto: AP/Ted Warren

Flygsäkerhetsexpert: ”Allvarligt – man underskattar risken”

Uppdaterad
Publicerad

Hans Kjäll med över 30 års erfarenhet av flygsäkerhetsarbete, reagerar kraftigt på de nya uppgifterna om påstådda säkerhetsbrister i Boeings storsäljare B787 Dreamliner.

– Det verkar som om man underskattar risken, säger han till SVT Nyheter.

Flygtillverkaren Boeing har meddelat flygbolag som har Boeings flaggskepp B787 Dreamliner i sin flotta att en strömbrytare som används för att släcka en motorbrand har fallerat i ett ”litet antal” fall, uppger The Guardian

Omkopplaren övervakar också bränsletillförseln och hydraulik för att förhindra att flammor sprids.

Oro hos piloterna

tidningsartikeln uppges att det finns oro hos piloter för att amerikanska luftfartsmyndigheten inte kräver att omkopplaren som ska ha brister byts ut.

– Det verkar som om man underskattar risken. Man är rädd för de kostnader som kan uppstå om man modifierar och byter switch. Det är allvarligt att man bedömer risken som ganska låg, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till SVT Nyheter. -

– En switch kan inte vara dyr att byta, säger han.

Dreamliner en bästsäljare

Eftersom Boeings flaggskepp Dreamliner är ett av bolagets bästsäljare är det förhållandevis många flygplan som påverkas av felet, anser Kjäll som har lång erfarenhet av flygsäkerhetsarbete på både svensk och internationell nivå.

– Om man har funnit att en procent av dessa kontakter fallerat innebär det att tio flygplan av 1 000 kan påverkas av felet. 

Norwegians Boeing 787-9 Dreamliner på Gerdemoen utanför Oslo. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix /TT

Ökad produktion

Hans Kjäll berättar att Boeing ökat produktionstakten från 12 till 14 flygplan per månad. Det innebär man tillverkar över 160 flygplan per år. Det är en väldigt hög produktionstakt, enligt Kjäll.

– Det är ett av världens modernaste flygplan. Man blir förvånad att en switch betyder så mycket i sammanhanget för eldsläckning i motorområdet och som ska ta hand om bränsle samt hydraulik i motorutrymmet.

Vingen kan brinna av

Boeing 787 Dreamliner används ofta vid långflygningar, vilket i sammanhanget kan leda till allvarliga konsekvenser.

– Det innebär att man kan flyga i tre timmar med brinnande motor. Det kan innebära att vingen brinner av vid en transatlantisk flygning, exempelvis, säger Hans Kjäll.

Han uttrycker även stor förvåning över att den amerikanska luftfartsmyndigheten AFF inte kräver att Boeing rättar till felet med omkopplarna.

– Det är allvarligt att myndigheten anser att det räcker med en inspektion var 30:e dag istället för att ålägga att modifiera och att byta switch.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.