Boeing kände till att den nya modellen 737 Max 8 hade problem med sitt så kallade ”AOA disgree alert” som ska gå igång när sensorn, som mäter flygplansnosens vinkel i förhållande till luftflödet, gjort en felaktig avläsning.
Det skriver flygplanstillverkaren i ett pressmeddelande som publicerades på deras webbsajt på söndagen.
Programvara fungerade inte
Redan under 2017 upptäckte Boeings utvecklare att programvaran inte fungerade korrekt. För att det skulle fungera krävdes en kompletterande utrustning som kostade extra. Vid en översyn av systemet ansåg flygjätten dock att flygsäkerheten inte påverkades om extrautrustningen saknades.
”Granskningen konstaterade att den befintliga funktionaliteten var acceptabel till nästa systemuppdatering”, skriver Boeing i pressmeddelandet.
Två dödskrascher på ett år
Året därpå, den 29 oktober 2018, störtade ett Lion Air-flygplan av samma modell i den indiska oceanen. Alla 189 passagerare omkom. Kommande vecka kom nyheten om buggen i systemet som ska ha aktiverat autopiloten och styrt planet mot marken.
Den 10 mars 2019 störtade ännu en Boeing 737 Max i Etiopien. Totalt omkom 157 personer, varav fyra svenska medborgare.
Efter olyckorna med flygplansmodellen meddelar Boeing att alla flygplan av samma modell ska få extrautrustningen installerad.