Seattle Times har pratat med flera nuvarande och tidigare anställda ingenjörer på företaget Boeing som ska ha haft insyn i, eller själva arbetat med utvärderingen av, säkerheten på Boeings 737 Max-modell. Samma typ av plan som kraschade i Indonesien i oktober 2018 och fem månader senare i Etiopien.
Enligt tidningens anonyma källor ska säkerhetsrapporten som användes för att garantera att planet var säkert att användas haft flera allvarliga brister.
Kraften i kontrollsystemet underskattades
En av de allvarligaste bristerna beskrivs på följande sätt: Kraften i kontrollsystemet har underskattats. Motorerna på den nya modellen var större och satt längre fram än i tidigare modeller, vilket ökade risken för att planets nos skulle höjas och planet tappa fart.
För att motverka den effekten konstruerades därför ett kontrollsystem som skulle trycka planets nos nedåt för stabilisering. Men enligt Seattle Times har den funktionen inte kunnat övermanövrerats i vissa lägen, vilket misstänks ha bidragit till olyckorna.
En dragkamp mellan planet och piloten
Färdskrivaren, den så kallade ”svarta lådan”, som hittades i samband med flygkraschen i Indonesien visar vad som kan beskrivas som en dragkamp mellan piloten och systemet som får flygplanets nos att peka nedåt.
Enligt de personer Seattle Times pratat med blev Boeings ingenjörer delegerade av USA:s federala luftfartsmyndighet (FAA) att ta fram säkerhetsdokumentet som delades med flygsäkerhetsmyndigheter runt om i världen. I dokumentet säkerställdes att systemet följde FAA:s regler, menar tidningen.
Åklagare kräver dokument från Boeing
Uppgifterna från Seattle Times kommer samtidigt som en åtalsjury i USA kräver att Boeing lämnar ut skriftlig korrespondens som e-post och andra meddelanden som berör utvecklingen av modellen 737 Max, uppger en känna för The Wall Street Journal.
Seattle Times har sökt Boeing som vill inte kommentera uppgifterna.