På onsdagen gick Boeing ut och rekommenderade den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA att tillfälligt stoppa alla flygningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 Max-8 samt Max-9. Vilket FAA gjorde efter att ha hittat bevis från olycksplatsen i Etiopien som tyder på likheter med det indonesiska planet som störtade för fem månader sedan.
Kosta upp till 50 miljarder
Kostnaden för att stranda samtliga flygplan kan komma att landa på mellan 10 och 50 miljarder kronor, enligt uträkningar av finansanalysföretagen Melius Research och Jefferies, skriver CNN. Det kan jämföras med de drygt 50 miljarder kronor som Donald Trump krävde av den amerikanska staten till finansiering av en gränsmur mot Mexiko.
Båda företagen baserar sina uträkningar på ett tre månader långt flygstopp. Enligt deras analys bör Boeing ha kapital till att klara kostnaderna. Förra året gick flygplanstillverkaren drygt 100 miljarder kronor i vinst.
Inte första gången
Det är inte första gången i närtid som Boeing tvingas strandsätta en hel flotta av en viss flygplansmodell. 2013 stoppade man självmant flygbolag från att flyga med modellen 787 Dreamliners efter problem med batterier som fattade eld. Samtidigt som man försökte hitta en lösning på problemet fortsatte tillverkningen av nya Dreamlinersplan. Räkningen för flygstoppet 2013 hamnade på över 20 miljarder dollar, enligt New York Times.
Lovat skicka en räkning
Hur det blir med produktionen av kommande 737 Max-plan har Boeing inte uttalat sig om ännu.
Dock väntas den ekonomiska kompensationen bli hög till alla flygbolag som köpt företagets 737 Max-plan. Norwegians vd har redan meddelat att man tänker skicka en räkning till Boeing för förlorade inkomster på grund av sina 18 obrukbara 737 max 8-plan.