Ett Boeing 737 MAX 8 i en hangar vid flygplatsen i Bombay. Foto: Abhirup Roy, TT arkiv

Problemen med Max-planen – detta har hänt

Uppdaterad
Publicerad

Efter två haverier och ett antal incidenter med flygplan av modellen Boeing 737 Max, har luftfartsmyndigheter i stora delar av världen stoppat planen från att flyga i deras luftrum. Dessutom har flera flygbolag beslutat att hålla sina plan av typen på marken till dess att problemen är utredda. Detta har hänt:

  • Boeing 737 Max-programmet inleddes 2011. Modellen är den fjärde versionen av trotjänaren Boeing 737, som varit i bruk sedan sent 1960-tal. Bland de största förändringarna finns tystare och mer bränslesnåla motorer samt att styrsystemet datoriserats, från att i tidigare generationer till största delen varit mekaniskt.  
  • Det första planet av typen levererades i maj 2017 till Malindo Air, ett dotterbolag till indonesiska Lion Air. Första europeiska bolag att köpa 737 Max var Norwegian, som satte sina två första plan av typen i trafik i juni/juli 2017.  
  • Den 29 oktober 2018 havererade Lion Air flight 610, en 737 Max 8, i havet strax efter start från flygplatsen i Indonesiens huvudstad Jakarta. Samtliga 189 ombord omkom. Planet hade levererats några månader tidigare och hade bara omkring 800 timmar i luften när det störtade.  
  • Flygbolaget Lion fick kritik för att planet användes trots att det rapporterats problem med fartindikatorn. Även Boeing fick kritik för att man gick ut med ett varningsmeddelande till piloter om hur de bör hantera felaktig information som planets sensorer skickar till flygsystemet. Information som kan leda till att autopiloten börjar styra planet nedåt.
  • Den 10 mars 2019 havererade Ethiopian Airlines Flight 302, en 737 Max 8, strax efter start från Addis Abeba. Samtliga 157 människor ombord förlorade livet. Även detta plan var nytt och hade bara 800 flygtimmar. Planets färdskrivare, så kallade ”svarta lådor”, analyseras och vad som orsakade olyckan är ännu oklart.  
  • Efter haveriet har en rad flygbolag och flygsäkerhetsmyndigheter i ett fyrtiotal länder runt hela världen beslutat att tills vidare stoppa flygningar med plan av olycksmodellen. Detta i avvaktan på att kraschen i Etiopien blivit utredd. Det gäller bland annat flygbolagen i Kina, som tillsammans äger 96 av de omkring 370 Max-plan som hittills levererats.  
  • På Någon dag senare beslutade EU:s luftsäkerhetsmyndighet EASA att stoppa alla flygningar med modellerna 737 Max 8 och Max 9. En konsekvens av beslutet blev att en Norwegian-flight till Tel Aviv tvingades vända över Rumänien för att återvända till Stockholm.  
  • Från svensk horisont är det framför allt resenärer med Norwegian och TUI som berörs av att 737 Max-planen tagits ur drift. Norwegian försöker lösa problemen med att slå ihop flygningar, omdisponera sin flygplansflotta samt boka om passagerare till andra avgångar.  
  • Slutligen beslutade den amerikanska luftfartsmyndigheten att plan av typen inte ska få flyga i USA:s luftrum. Strax efteråt gick Boeing ut med en rekommendation om att stoppa alla flygningar med modellen tills orsakerna till olyckorna är kartlagda.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkrasch i Etiopien

Mer i ämnet