Enligt den preliminära rapporten från etiopiska myndigheter som presenterades under torsdagen ska planet vid upprepade tillfällen ha dykt innan det till slut kraschade, rapporterar Reuters och hänvisar till ett pressmeddelande från tillverkaren Boeing.
”Trots hårt arbete och att besättningen följde rutinerna kunde man tyvärr inte hindra planet från att dyka”, står det.
Tillverkaren Boeing rekommenderas nu att se över programvaran innan den används igen.
Orsaken ännu okänd
Vad som orsakade kraschen går inte att utläsa ur den preliminära rapporten. Men enligt Hans Kjäll är det uppenbart att något blivit fel.
– Man ska inte säga någonting om orsaken bakom såhär tidigt, det är normalt, säger Hans Kjäll och fortsätter:
– Det är ju uppenbart att någonting i programvaran spelat stor roll här och därför har Boeing fått i uppdrag att utreda och uppdatera den.
Han tror att det även kan föreligga ett utbildningsproblem.
Flygförbud efter krasch
Efter kraschen den 10 mars fick Boeing 737 Max 8 flygförbud. Totalt miste 157 människor livet, varav fyra svenska medborgare. Det var den andra dödsolyckan på mindre än ett år med samma modell.
– Vi vet inte orsaken, men vi vet likheten mellan olyckorna. Planen kommer att lyfta igen men när vet vi inte. Det kan försätta Boeing i ekonomisk kris. Det är den största händelsen i Boeings historia, säger Hans Kjäll.