FBI ska utreda hur det gick till när Boeings 737 Max-plan fick grönt ljus, uppger Seattle Times.
FBI själva vill varken bekräfta eller förneka uppgifterna för nyhetsbyrån Reuters.
Tidningen har tidigare rapporterat om att amerikanska luftfartsmyndigheten FAA, ska ha delegerat delar av flygplansmodellens säkerhetsanalys åt företaget själva. Syftet var att påskynda processen av att få ut planet på marknaden innan konkurrenten Airbus lanserade sin nya flygplansmodell, menar tidningen som pratat med anonyma källor med insyn i processen.
Modellens motorer placerades längre fram på flygplanet än i tidigare modeller, vilket gjorde att planets nos kunde höjas och planet tappa fart. För att motverka effekten konstruerades mjukvaran MCAS som skulle motverka effekten och få nosen att luta nedåt för stabilisering.
”Tydliga likheter”
Mjukvaran misstänks ha spelat en roll i olyckorna. Medier rapporterar om likheter mellan flygkraschen i Indonesien och Etiopien, där planen plötsligt ska ha dykt nedåt, utan att piloterna kunnat övermanövrera planets system.
– Tydliga likheter har noterats mellan Ethiopian Air Flight 302 och Indonesian Lion Air Flight 610, som kommer att bli föremål för ytterligare granskning under utredningen, säger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges efter att ha tagit del av information från det etiopiska planets svarta låda.
Båda planen dök plötsligt nedåt före kraschen och flygplansmodellen har stoppats i nästan hela världen efter olyckorna.