Foto: TT

Så dålig är luften på storstadsgatorna

Uppdaterad
Publicerad

Luften vid Göteborgs och Stockholms mest trafikerade gator håller inte måttet. Redan nu har två gator i Stockholm slagit i taket för kvävedioxidutsläpp för hela året.

Luften du andas i dag är på många sätt mycket bättre än den som andades för 20 år sedan. Men det finns fortfarande orosmoln. Och de innehåller en hel del kvävedioxider.

Långt över gränsen

I våra två största städer finns det alldeles för mycket av den hälso- och miljöskadliga gasen, visar sammanvägd statistik.

Friktion

Enligt reglerna så får gränsvärdet för kvävedioxid maximalt överskridas under sju dygn. På samtliga gator i Stockholms innerstad överskreds de betydligt fler dygn än så. På Hornsgatan under 48 dygn.

Nästan lika många gånger överskreds halterna vid mätstationen Haga på Sprängkullsgatan i Göteborg: 47 dygn. Och vid mätstationen Gårda i Göteborg, som ligger längs E6, överskreds reglerna under 57 dygn.

– Vi vill verkligen klara de här kraven. Och i första hand handlar det om att minska vår egen trafik. Tittar man bakåt så har mycket av andra utsläpp försvunnit, säger Ulf Kamne, miljöpartistiskt kommunalråd i Göteborg.

Även vid en mätstation vid E4 i Häggvik, Sollentuna, har värdena för kvävedioxid slagit i taket.

TV: Vill inte tänka på utsläppen: ”Kommer förstöra livet”

”Inte alls där vi hoppades”

2017 ser inte heller ut att bli ett luftens år i storstäderna. Det har i alla fall inte börjat så bra. Redan i februari hade antalet dygn med för höga kvävedioxidvärden slagit i taket för hela året på Hornsgatan i Stockholm. I slutet av april har värdet överskridits under 16 dygn.

– När vi ser på utsläppen av kvävedioxider i dag så är vi inte alls där vi hoppades att vi skulle vara år 2017, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på Svenska Miljöinstitutet IVL.

Dieselskulden ökar

Utsläppen av kväveoxid, alltså kvävedioxid och kväveoxid sammanslaget, har nationellt sett varit på väg åt rätt håll under en lång tid. Men dieselbilarnas skuld i frågan har tvärtom ökat kraftigt.

Mellan 2014 och 2015 ökade utsläppen av kväveoxider från personbilar med 6 procent, enligt Naturvårdsverket. Trots att det såldes mer bensin än diesel till bilar 2015, var utsläppen från dieselbilar mer än dubbelt så höga som utsläppen från bensinbilar. 

Enligt Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL, beror utvecklingen på två saker: Dålig kontroll av dieselbilens utsläpp av kväveoxider samt ett för ensidigt fokus på ett annat typ av utsläpp, koldioxid, som dieselbilar släpper ut mindre av.

– Mätmetoderna har varit för dåliga för dieselbilar och för stor tillit har lagts på teknikens möjligheter att enkelt minska utsläppen av kväveoxider. Alla som vill ha ren luft tappade tio år på den missbedömningen, säger Anders Roth.

Analys: Därför är dieselns dagar räknade

Hoppas på nya miljözoner

I flera europeiska städer har man beslutat att dieselbilar ska förbjudas senast 2025. Ulf Kamne, kommunalråd i Göteborg, hoppas på att de tuffare miljözoner som nyligen föreslagits ska kunna införas i Göteborg.

– Vi genomför en rad projekt som ska öka möjligheten att åka kollektivt och minska behov av bilen. Men tyvärr går det inte så snabbt som man skulle önska, det tar ett antal år hur man än gör.

Malmö klarar reglerna

I Sveriges tredje största stad klarade samtliga gator reglerna för kvävedioxid under förra året. Mellan 2006 och 2014 har man klarat att få ner trafiken i innerstaden med 22 procent, även om den ökat något igen de två sista åren.

– Många har sagt att det inte går att få ner trafiken men det gör det ju bevisligen. Det går om man bara har viljan, säger Henric Nilsson, enhetschef på miljöövervakning och analys vid miljöförvaltningen Malmö stad.

Miljökvalitetsnormerna för utomhusluft

Regeringen har utfärdat en förordning med miljökvalitetsnormer (MKN) för utomhusluft.

Miljökvalitetsnormerna (MKN) ska skydda hälsa och miljön och se till Sverige uppfyller krav som ställs genom vårt medlemskap i EU.

Miljökvalitetsnormerna för utomhusluft gäller i hela landet. Undantagna är arbetsplatser samt vägtunnlar och tunnlar för spårbunden trafik.

Det finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid/kväveoxider, partiklar (PM/PM), marknära ozon, bensen, kolmonoxid, arsenik, kadmium, nickel och bens(a)pyren.

Kommunerna ansvarar för att kontrollera luftkvaliteten för de flesta miljökvalitetsnormerna.

Om en miljökvalitetsnorm överskrids eller riskerar att överskridas, kan ett åtgärdsprogram behöva upprättas av den berörda kommunen eller länsstyrelsen.

Källa: Naturvårdsverket

Om Friktion

Världen engagerar. Med reportage, fakta och analys tar vi upp de stora frågorna i vår tid. Frågorna som skaver lite. Människa och miljö, krig och konflikter – Friktion handlar om den värld vi alla delar. Du hittar alla våra klipp och ämnena vi fördjupar oss i på SVT Play, SVT Nyheter och på sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Friktion

Mer i ämnet