Förbudet kom till i en överenskommelse om gemensamt konsumentskydd i EU och innebär att konsumenter inte ska debiteras mer än för ett vanligt samtal till en telefontjänst i anslutning till ett ingånget avtal.
Har du som kund till exempel köpt en vara och vill ringa företagets kundtjänst för information om produkten får de alltså inte ta ut någon extraavgift för samtalet.
Tar betalt trots förbud
Trots förbudet rapporterar Ekot att flera företag fortfarande kräver omkring tolv kronor i minuten för denna typ av tjänster. Det gäller bland annat företaget Sverigeflyg och flygbolaget Wizzair.
När Ekot kontaktade Sverigeflyg visade det sig dock att de inte kände till den nya lagstiftningen och att de omedelbart skulle agera efter reglerna.
Företagen ovetande
Att företagen är ovetande om den nya lagen är inte helt ovanligt berättar Andreas Nordström, jurist på Konsumentverket.
– Företagen har en skyldighet att hålla koll på lagen, men tyvärr är det många som har missat det här.
Tar gärna emot tips
Om du som kund råkar ut för att ett företag försöker ta betalt för sin kundtjänst rekommenderar Andreas Nordström att du kontaktar dem direkt.
– Informera företaget om att de har villkor som är otillbörliga och om det redan har dragits pengar att du vill ha dem tillbaka. Vägrar de kan man vända sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) eller tingsrätten. Kontakta även Konsumentverket och informera oss. Vi kan tyvärr inte hjälpa i den enskilda frågan men vi tar gärna emot tips på företag som inte följer lagen.
Oklart hur lagen ska tolkas
Dock är det fortfarande oklart exakt hur den nya lagen ska tolkas.
– Huruvida man får ta betalt kan bero på om du redan har ingått i ett avtal eller inte. Om du kontaktar ett företag för att binda ett avtal så kan de fortfarande ta ut en avgift. Sen är till exempel ordet telefonsupport ett ganska vitt begrepp, exakt vad som krävs för att något ska räknas som support är oklart. Egentligen behövs ett domstolsavgörande eller ett beslut från ARN som tydliggör praxis i frågan.