Det är sedan i augusti förbjudet att göra reklam för snus till personer under 25 år. Flera företag har ändå valt att göra reklam på plattformen Tiktok, där en mycket stor del av användarna är under 25 år.
Ett av dem är snusmärket Kelly White. I klippen som totalt fått hundratusentals visningar använder de sig bland annat av memes och pålagda filmrepliker. Snusdosorna visas också upp av unga kvinnor i samband med krog- och nattklubbsbesök.
Tror sig följa lagen
Kelly White anser att reklamen håller sig på rätt sida om lagen, men uppger att de ändå kan sluta lägga upp inlägg på Tiktok.
”Vi använder de medel som finns för att styra trafiken till 25 plus. Vi överväger även att pausa vår närvaro tills kanalen (Tiktok, reds. anm.) har mognat”, skriver företagets vd Sophie Wilsby.
En annan del av Kelly Whites marknadsföring är den så kallade ”strassdosan” – som matchas med glittriga boots och handväskor.
”Det finns många varianter av refillbehållare på marknaden och vi har valt ett material som matchar vårt varumärke”, skriver vd:n.
Lösgodis och tv-spel
Snusbutiken Onlywhite har i sin tur lagt ut klipp där snusdosor gömts bland smågodis och arrangerat tävlingar där följarna kan vinna tv-spelskonsoler och hörlurar. De har också gjort klipp där de bjuder 18-åringar på vitt snus under en utlandsresa, trots att personer under 25 år inte får visas i reklamen.
SVT Nyheter har sökt företaget som inte har återkommit.
”Inget vi gjort medvetet”
Det företag som har flest följare är Whitelip, med totalt nära 70 000 följare på sina konton. De tycker att den unga publiken på Tiktok är ”ett problem” och ska se över om de på ett tydligare sätt kan rikta sig till personer över 25 år.
– Vi är 24 år gamla så när vi gör det på vårt sätt blir det kanske mer ungdomligt, men det är inget vi har gjort medvetet, säger vice vd:n Albin Dahlin.
Eftersom de själva är under 25 har de också insett att de inte får synas i klippen. De ska därför pausa sin medverkan.
Hör mer om hur Whitelip ser på sin Tiktok-kanal i klippet: