För den som ska resa till något av de länder där UD:s reseavrådan snart hävs gäller reseskyddet som vanligt hos de flesta försäkringsbolag.
Men för att få ersättning förutsätter det att man blir sjuk på själva resmålet och det är inte helt lätt att bedöma när det kommer till covid-19.
– Det är svårt eftersom symtomen varierar mycket. Om du testar positivt utan besvär kan jag inte lova att alla bolag klassar dig som sjuk. Och om man behöver sitta i karantän går vi inte in och täcker det, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If.
Begränsade vårdplatser och transporter
Även om smittspridningen har minskat mycket i Europa jämfört med i våras finns viruset fortfarande kvar och sjukhusen har fler patienter att hantera än vanligt. Då finns också en risk att bli nekad vård under semestern, enligt Jenny Rudslätt.
– Jag har fått sagt till mig att det finns offentliga sjukhus, i exempelvis Spanien, som är hårt belastade och inte vill ta emot utlänningar, säger hon men kan inte svara på vilka områden eller sjukhus det gäller.
På Trygghansa delar man den bilden, och påpekar att det dessutom kan bli svårare att ordna med sjuktransporter eftersom flygtrafiken är begränsad.
– Det kan vara allt från att kunden fått ett benbrott och behöver ett dubbelsäte på flyget till att man behöver ett helt sjukflygplan. Det förutsätter att det finns tillgängliga resurser, säger Håkan Franzén, hus- och hemexpert på Trygghansa.
”Behöver inte vara orolig”
Försäkringsbolagen tar hjälp av SOS International för att ordna sjukhusvård och transporter. Där arbetar Ola Magnevall som nordisk skadechef. Han sitter inte på några uppgifter om svenskar som nekats vård.
– Det kommer med stor sannolikhet att vara längre väntetider och fler processer, men om man blir allvarligt sjuk har jag svårt att föreställa mig att man blir nekad vård, säger han.
Så du tycker inte att man behöver vara orolig?
– Nej, men man ska vara observant och försiktig. Det är viktigt att hålla koll på de lokala reglerna.
För att jämföra de olika försäkringsbolagens reseskydd kan man besöka Konsumenternas Försäkringsbyrå.