Skolverkets statistik visar också att skolresultaten skiljer sig åt beroende på kön, bakgrund och skola.
Det rör sig inte om några dramatiska förändringar. Men trenden de senaste åren är negativ, på så sätt att andelen sjätteklassare med godkända betyg i alla ämnen har sjunkit från 80,5 procent våren 2015 till 77,1 procent i våras.
Som tidigare år är det främst flickorna som får godkänt i alla ämnen. Medan 80,3 procent av tjejerna som lämnade sjätte klass i våras fick E eller högre i alla ämnen, var motsvarande andel bland killarna 74,1 procent.
Föräldrars utbildning
Statistiken visar också tydligt att elevens sociala bakgrund slår igenom starkt. I gruppen elever med högutbildade föräldrar fick nästan 90 procent godkänt i alla ämnen. Bland de elever vars föräldrar har gymnasieutbildning men inte mer fick 70 procent godkänt i alla ämnen. Bland barn till lågutbildade (förgymnasial utbildning) var det endast 35 procent som fick godkänt i alla ämnen.
Det finns också en tydlig resultatskillnad mellan kommunala och fristående skolor. Av friskolornas sjätteklassare fick närmare 83 procent genomgående kodkänt. Motsvarande andel i de kommunala skolorna var 76 procent.
Slöjd och bild
De ämnen där högst andel elever fick godkänt var slöjd (97,6 procent). Även i bild, hem- och konsumentkunskap och musik fick en hög andel godkända betyg.
Det ämne där det var vanligast att få ett högt betyg (A eller B) var engelska, medan betyget F (ej godkänt) var vanligast i svenska som andraspråk, matematik och engelska.
Skolverket påpekar att antalet ämnen som eleverna får betyg i kan variera, beroende på hur skolan lagt upp undervisningen långsiktigt. Detta påverkar jämförbarheten över tid och mellan olika skolor.
Fakta: Resultat 2014–2018
Andel elever med bodkända betyg (A–E) i alla ämnen de läst:
2014: 79,5 procent
2015: 80,5
2016: 79,2
2017: 77,7
2018: 77,1
Källa: Skolverket