Enkätstudien visar att kunskapen kring trafikregler är relativt god bland svenska cyklister – åtminstone vad gäller vetskap om vad som är förbjudet. I mer komplexa trafiksituationer, till exempel vid cykelöverfarter, övergångsställen och korsningar, anser många att reglerna i dagsläget är för oklara. I åldersgruppen 18-24 är regelkunskaperna särskilt bristfälliga, visar studien.
”Ljusen borde slå om samtidigt”
– Ett problematiskt exempel är korsningar, där det kan vara grönt för bilister när det är rött för cyklister. Detta kan leda till att cyklister i stället följer bilarnas signal. Det är konstigt, ljusen borde slå om samtidigt. Ett annat exempel är cykelbanor som plötsligt tar slut, vilket så klart skapar förvirring, säger Sonja Forward till SVT Nyheter.
– Trafikljusen vid cykelöverfarter har också kortare intervaller än ljusen för bilister, det ifrågasätter vi. Därtill är det inte optimalt när cyklisterna måste kliva av cykeln för att trycka på knappen vid övergångsställen. Här kan man i stället tänka sig rörelsedetektorer, eller en ”grön korridor” – om du cyklar i en viss hastighet är det grönt hela tiden. Det skulle kunna göra att rödljuskörningen går ned, fortsätter hon.
Vill se ökad tydlighet
Sonja Forward tydliggör att det inte handlar om att svartmåla cyklister, och har förståelse för att man vill ta sig till sin destination så smidigt som möjligt. Hon understryker att det som behövs är mer riktad information till, och dialog med, cyklister i syfte att förbättra regelkunskaperna.
– Vi menar att man ska utgå från att cyklister vill komma fram så snabbt och smidigt som möjligt, och då måste infrastrukturen tillåta det. Annars skapar man egna regler. Vi har inte för avsikt att klanka ned på cyklister, det görs tillräckligt i sociala medier redan. Vad vi efterfrågar är ökad tydlighet och mer cykelutformning i trafiken, säger hon.