Varför satsar företagen så mycket på självbetjäning? Enligt Carl-Philip Ahlbom, handelsforskare vid University of Bath, handlar det främst om två faktorer.
– Den ena är rent operationell – alltså att man vill frigöra personal från kassorna till att göra andra saker i butiken. Den andra är att göra det bekvämt för kunderna att ta sig genom butiken på det sätt de vill.
Personal ofta kvar
När maskiner tar över stora delar av ett jobb är det lätt att tro att företagen gör sig av med personal. Men det är inte Carl-Philip Ahlboms bild av hur det ser ut i Sverige.
– Det jag har sett är att man snarare frigör personalens tid för att göra andra saker. Däremot kan man se i vissa fall, särskilt internationellt, att nya butiker kan öppna med enbart automatiserade lösningar i kassalinjen. Då kanske man anställer lite färre personal till att börja med.
Ökar försäljningen
Men kanske en av de viktigaste anledningarna att erbjuda handhållna scannrar till kunderna är att det faktiskt gör att de handlar mer.
– Det blir en ganska markant ökning i försäljning, säger Carl-Philip Ahlbom, som bland annat har undersökt kunders beteende med hjälp av eyetracking-glasögon.
Han kunde med andra ord undersöka vad kunderna tittade på och hur de rörde sig i butikerna.
– När man använde scannern rörde man vid produkter på ett helt annat sätt, säger han.
Hör Carl-Philip Ahlbom förklara hur beteendeförändringarna leder till ökad försäljning i klippet.