Förändringen väntas höja priset och minska efterfrågan på tjänsterna. Priset för att byta ett cykeldäck beräknas till exempel öka från omkring 300 kronor till omkring 315 kronor.
”Branscherna för reparationer av de uppräknade varorna kan därmed antas minska till följd av förslaget”, skriver Finansdepartementet.
Ökad enhetlighet
Att förslaget ändå läggs motiveras med att man vill öka enhetligheten i systemet, underförstått minska de samhällsekonomiska effektivitetsförluster som de olika momssatserna anses orsaka.
Finansdepartementet räknar också med att det administrativa arbetet förenklas något för företagen, eftersom de bara behöver laborera med två momsnivåer. Statens skatteintäkter förväntas öka med knappt 80 miljoner kronor per år.
Tätt mellan ändringarna
Om förslaget klubbas i riksdagen innebär det den tredje momsjusteringen för branschen på sex år. Först sänkte den rödgröna regeringen momsen från normalnivån 25 procent till 12 procent 2017. Reparationstjänsterna fick därmed samma momsnivå som livsmedel. Den 1 juli i år sänktes momsen ytterligare ett steg, till 6 procent – samma nivå som gäller för böcker, teaterföreställningar och andra kultur- och idrottsevenemang.
Den första sänkningen gav dock inte någon större märkbar effekt, enligt en utvärdering från Miljöinstitutet i Lund.
Bolund (MP) kritisk
Miljöpartiets språkrör Per Bolund kritiserar förslaget i ett Twitterinlägg.
”Det här är ju humor ändå (i all sin tragik). Det viktigaste för regeringen när världen är i en klimatkris och Sverige på väg in i en ekonomisk kris är att göra det dyrare för småföretag som reparerar våra prylar. Ska man skratta eller gråta?”, skriver han.