Tågresenärerna blev under perioden november -mars försenade med 4,1 miljoner timmar, en samhällsekonomisk kostnad på 2,4 miljarder kronor. För godstrafiken kostade förseningarna samhället 200 miljoner kronor, enligt Trafikverket.
Men företagens och andra kunders totala kostnader för det försenade godset finns inte med i verkets siffror.
-Den omfattar de direkta kostnaderna i transportsystemen. Sedan har företagen självklart andra kostnader, men de är tyvärr inte med i de samhällsekonomiska kalkylerna enligt de modeller som nu tillämpas. Det är en brist som vi nu tittar på för att bättre kunna bedöma de totala kostnaderna, säger verkets generaldirektör Gunnar Malm.
Inför nästa vinter har Trafikverket budgeterat för ungefär samma snökaoskostnader som man haft under de två föregående vintrarna.
Resenärerna har rasat mot bristen på korrekt information på tåg och stationer.
-Den måste bli bättre helt enkelt. Vi har ett antal arbetsgrupper i gång. Det är ett omfattande arbete som jag hoppas ska ge skillnad redan i år, säger Gunnar Malm.
TT
Fakta: Så mycket kostade tågförseningarna
• Totalt antal förseningstimmar i persontrafiken vintern 2010/2011 landade på 4,1 miljarder, motsvarande en samhällskostnad på 2,4 miljarder kronor. Jämfört med året innan är det en ökning med 12 procent.
• För godstrafiken stannade kostnaden på 200 miljoner kronor.
• Total samhällsekonomisk kostnad: 2,6 miljarder kronor, en ökning med 8 procent jämfört med föregående vinter.
Källa: Trafikverket