När SVT Nyheter Jönköping besöker Gnosjö kunskapscenter för att tala med förstagångsväljare är de flera, likt Julia Hansson, som säger att de ser fram mot att få rösta för första gången.
– Jag har alltid varit intresserad av politik och följt debatter på nätet och tv, säger Anton Lindvall.
Förbereder valrörelsen
En bit bort från skolan, i Socialdemokraternas lokal i centrala Gnosjö, pågår förberedelserna inför valet. Frågan är hur partierna här på orten gör för att marknadsföra sig mot den stora skaran av förstagångsväljare?
Socialdemokraterna har ett möte i augusti ute i Gnosjö då de fokuserar på att träffa förstagångsväljare.
– Där kommer vi att lyssna på vad ungdomarna vill. Det viktiga är kanske inte vad vi vill utan vad de vill, säger Kari Parman (S) som är ordförande för partiet i Gnosjö.
”Ungdomar når ungdomar”
Moderaterna säger att det gäller att nå ungdomarna där de är och att de inte räknar med att de ska komma till de organiserade mötena.
– Vi har också lyckats rekrytera några yngre, och de är jätteviktiga i vår valrörelse. Att ungdomar når ungdomar, säger Kristine Hästmark (M) som är kommunstyrelsen ordförande.
Influencers viktiga
På skolan berättar flera av förstagångsväljarna att det är framförallt via sociala medier, Youtube och andra internetkanaler som de får en bild av politiken, och som kommer att avgöra hur de röstar.
– Influencers och Youtubers överlag tror jag har väldigt stor påverkan hos ungdomar. Så det är nog bra att politikerna lägger sitt fokus där, säger Julia Hansson.
Andel förstagångsväljare per kommun
Aneby – 4,8 procent
Eksjö – 4,9 procent
Gislaved – 5,8 procent
Gnosjö – 6,2 procent
Habo – 4,9 procent
Jönköping – 5,8 procent
Mullsjö – 5,4 procent
Nässjö – 5,6 procent
Sävsjö – 5,6 procent
Tranås – 5,4 procent
Vaggeryd – 5,3 procent
Vetlanda – 5,3 procent
Värnamo – 5,3 procent
medel: 5,3 procent
Källa: Valmyndigheten